Deltakere fra Troms har igjen oppnådd gode resultater i yrkes-NM, World Skills, Norway.

Opplæringskontorene i Troms kan melde om hele fire andreplasser: Anette Kristine Andreassen (Gratangen kommune) og Anna Marlen Johansen (Kirkebakken priv barnehage) i barne- og ungdomsarbeiderfaget, Jørgen Forså (Nor Tre entreprenør) i tømrerfaget og Håvard Jensen (Høytrykksvakta) i rørleggerfaget. Sistnevnte avla også svenneprøve under konkurransen.

Egen norgesmester fra Tromsø

Norgesmester i resepsjonistfaget ble Morten Ridderseth fra Tromsø. Under bedriftsdelen av opplæringa tilhører han Hurtigrutens opplæringskontor i Narvik/Nordland.
Martin Georg Nyheim (Bilbyen skadesenter Finnsnes) fikk også «pallplass» ved å ta tredjeplassen i billakkererfaget. Og Sigurd Kvivesen Gohli (Gohli og Mortensen AS) fikk en flott fjerdeplass i murerfaget. Andre deltakere som fikk løftet seg i nasjonal konkurranse, var Johan Sedvart Nordgård, (yrkessjåfør), Sigurd Johnsen (reparasjon av tunge kjøretøy - begge er avbildet over) og Erlend Mathias Sandvik (lette kjøretøy).

Utfordrende å skaffe læreplass til alle

- Resultatene viser at yrkesfagopplæringa i Troms kan produsere topp fagarbeidere. Vi har de seneste årene oppnådd gode internasjonale plasseringer, og karaktersnittet tangerer landssnittet. Utfordringen har vært å få flere fram til fag-/svennebrev, å få læreplass til alle. Nå ser vi en enorm økning i antall godkjente lærekontrakter, noe som vil ikke bare vil bedre gjennomføringsstatistikken, men skaffe flere kvalifiserte til arbeidslivet og gi flere gode muligheter til jobb og et trygt livsgrunnlag, sier fylkesråd for utdanning i Troms, Roar Sollied (V).

- Konkurranse løfter opplæringa

Det er tøffe oppgaver, korte frister og dommere og publikum tett på under framføringene. Fylkesråden gratulerer deltakerne og takker opplæringskontorene i privat og offentlig sektor i KARRI – Yrkesfag i Troms, og ikke minst lærebedriftene og veilederne, som har gjort det mulig å delta i konkurransen, og som daglig står på for yrkesopplæringa i landet.

- Det er ikke noe krav om å delta i konkurranser under opplæringa, og vi har mange dyktige som står over, men jeg er overbevist om at konkurransen løfter opplæringa til nye høyder ved at lærlinger og veiledere fra alle landets deler møtes, kappes og lærer av hverandre. Blir de litt mer stolte bare ved å ha deltatt, er det også godt å ha med seg videre både på det personlige og profesjonelle plan, mener fylkesråden for utdanning i Troms.