Satsing på kommunale grunnlagsinvesteringer styrker arbeidsplasser og legger til rette for næringslivsvekst i Troms.

På oppdrag for næringsetaten i Troms fylkeskommune har Menon Economics evaluert effekter av kommunale grunnlagsinvesteringer på til sammen 250 millioner kroner i havn og næringsarealer i Troms i perioden 2008-2015. Målet med oppdraget har vært å kartlegge effekter av investeringene som er gjennomført, samt se på i hvilken grad prosjektene støtter opp om nasjonale mål for distriktsutvikling og om de støtter opp om å løse særskilte utfordringer i Troms.

Gode effekter - men potensiale i å videreutvikle ordninga

Funn i rapporten viser at Troms fylkeskommunes ordning med kommunale grunnlagsinvesteringer har hatt positive effekter og bidratt til å nå regionalpolitiske målsettinger og løse særlige utfordringer i Troms. Samtidig ligger det et potensiale i å videreutvikle ordningen.

Investeringene har vært særlig betydningsfulle for bedrifter som allerede er etablert. Dette er også et resultat av innrettingen til midlene. Effekten er i størst grad lokal, men enkelte prosjekter har også bidratt til vekst i næringslivet i en utvidet region.

Gjennom investeringene er næringsarealer og kaianlegg bygd og forbedret, og flere arealer har fått utvidet kapasitet. Investeringene har lagt til rette for videre næringslivsvekst og reduserer avstandsulemper for bedrifter i fylket. Investeringene bidrar også til å utvikle attraktive regioner og sentre for befolkning og næringsliv. Enkeltprosjekter har gitt positive miljøeffekter, for eksempel gjennom mudring og fjerning av miljøfarlig avfall på havbunnen.

Vil ha økte rammer for distriktspolitiske virkemidler

- Dette er en rapport som støtter oppunder vår kunnskap om viktigheten av å støtte kommunal infrastruktur som skal tilrettelegge for vårt næringsliv. Det skjer en stor verdiskaping i fylket og spesielt i tilknytning til havet. Det at fylkeskommunen i samarbeid med kommuner og næringsliv går sammen om å lage infrastrukturløsninger, som utløser disse verdiene, er svært viktig og vil igjen komme næringsliv og fylkets innbyggere til gode, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap), og fortsetter:

- Det er viktig nå at regjeringen og kommunal- og moderniseringsdepartementet ser viktigheten av dette og begynner å øke rammen på de distriktspolitiske virkemidlene som er på et kritisk lavt nivå. På den måten kan fylkeskommunen fortsette å støtte blant annet kommunale infrastrukturprosjekt som bidrar til å legge til rette for næringsliv, reduserer avstandsulemper og bidrar til optimisme og bostedsattraktivitet i fylket, sier fylkesråd Simonsen.