Etter å ha fått tilbakemeldinger fra Tromsøs innbyggere, gjør Troms fylkeskommune om på enkelte bussruter, slik at det skal bli enklere for foreldre å følge barna til barnehagen og skolen med buss – og likevel rekke jobben.

Etter en høst med sju folkemøter i ulike bydeler i Tromsø, møte med næringslivet og flere hundre innspill via e-post og sosiale medier, er de første umiddelbare tiltakene fra samarbeidspartnerne i «Tenk Tromsø» klare. Noe av det som har engasjert mest er tryggere skoleveier for barna i Tromsø, noe som prioriteres høyt i «Tenk Tromsø».

- Foreldre som kjører sine barn på skolen fordi de opplever skolevegen som utrygg, kjører også videre på jobb. For hver skoleveg vi lykkes med å gjøre tryggere, gir vi også mange voksne et alternativ til bilen, sier Ragni Løkholm Ramberg (Ap), som er leder for styringsgruppa i «Tenk Tromsø».

Et av de viktigste alternativene til bilen i Tromsø, er bybussene. Den tydeligste tilbakemeldingen Troms fylkeskommune har fått på folkemøtene, er ønsket om flere avganger og mer presise busser.

- Vi begynner på der behovet er størst akkurat nå, og øker takten på rute 42 fra Kvaløya til Stakkevollan. Etter nyttår skal den gå hvert tiende minutt i rushtiden, sier samferdselsråd Ivar B. Prestbakmo (Sp), som har bitt seg merke i en ting:

- Vi ser en vilje hos mange til å la bilen stå, men i dag har vi for få reelle alternativer. «Tenk Tromsø» skal levere alternativer, sier han.

Enkelte tiltak vil ta tid å utbedre, men en del kan «Tenk Tromsø» få til kjapt. I januar lanseres en app for smarttelefoner og skjermer på busstoppene som forteller når bussen kommer og reduserer unødig ventetid.

Innfartsparkeringer, hvor beboere i distriktene kan sette fra seg bilene for å ta bybuss videre, er også under planlegging.

Samtidig med planleggingen og prioriteringene av hvilke tiltak som blir en del av «Tenk Tromsø», har Statens vegvesen utredet alternativ for et bomringsystem som kan være med på å finansiere pakken. Utredningen som Vegvesenet presenterer, konkluderer med at et system med 15 bommer kan oppleves som rettferdig, sikre inntekter og dempe biltrafikken. Samtidig unngår byen ulempene med bommer i boliggater, som både er skjemmende og dyre i drift sammenlignet med inntektene de gir.