Fylkesråd for kultur og næring i Troms, Sigrid Ina Simonsen (Ap), har bevilget 600.000 kroner til et forprosjekt for etablering av villaksenter i Nordreisa - finansiert med 300.000 kroner fra fylkeskommunale midler og 300.000 kroner fra Statsskogmidlene.

Det er midler fra Troms fylkeskommune sammen med Statskog-midler og midler fra Nordreisa kommune som utgjør hoveddelen av finansieringen, men også Miljødirektoratet, NVE, Reisa elveeierlag og Halti nasjonalparksenter deltar i finansieringen av prosjektet.

Målet er å planlegge og beskrive et forprosjekt for et villakssenter med organisasjons- og driftsmodell for å få etablert et nasjonalt autorisert besøkssenter der besøkende kan lære om, se og oppleve villaks i naturlige omgivelser. Turister, fiskere og fisketurister vil være viktig målgruppe i tillegg til elever i grunnskole og i videregående skole.

-          Vi ønsker å bidra til vekst og utvikling basert på samspillet mellom reiseliv og naturressurser, her er en god mulighet til å øke verdiskapingen knyttet til fisket etter villaks i Nordreisa og samtidig bidra til økt kunnskap og kompetanse. I tillegg til næringsutvikling basert på villaksen vil et slikt senter også kunne ha betydelige effekter på reiselivsnæringen i området generelt, overnatting, guiding, utstyr og handelen i området, sier fylkesråd for kultur og næring Sigrid Ina Simonsen (Ap).

-          Vi er svært glad for å kunne bidra til å få realisert en veldig god ide. Statskog er største grunneier i kommunen og eier av en lang strekning av Reisaelva. Prosjektet vil bidra til økt lokal verdiskaping knyttet til fiske og dermed gi samfunnsmessige ringvirkninger. Et villakssenter vil videre kunne styrke fagmiljøet, skape formidlingsmuligheter og bli en attraksjon i lokalmiljøet, sier regionleder i Statskog, Kåre Rasmussen.

Forprosjektet skal gjennomføres i løpet av 1 år og det er Nordreisa kommune som står ansvarlig for gjennomføringen i  samarbeid med blant andre Halti nasjonalparksenter, Halti kvenkultursenter, Reisa elveeierlag og Nordreisa jeger- og fiskerforening.