Troms fylkeskommune gratulerer Kunstakademiet ved UiT-Norges Arktiske Universitet med tiårsjubileet. Fylkesråd for kultur og næring Sigrid Ina Simonsen vil i den anledning gi Kunstakademiet en gave på 10.000 kroner.

- Tromsø og landsdelen ventet i over 30 år på et eget kunstakademi, og i dag er det ingen tvil om hvor viktig etablering av høyere kunstutdannelse i Tromsø har vært for utviklingen av kunst og kultur i vår region. Stadig flere unge kunstnere velger å etablere seg i Troms etter avsluttet utdanning, noe som har bidratt til styrking av kunstmiljøet i fylket og i landsdelen. Det gjør at Troms i dag har det fremste fagmiljøet innen visuell kunst, ikke bare i landsdelen, men i hele den Arktiske regionen, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Troms fylkeskommune har hatt et godt samarbeid med Kunstakademiet og har støttet den positive utviklingen bl.a. gjennom utdeling av etableringsstipendet i 2013 og 2014, etableringsatelierordningen for nyutdannede kunstnere på Troms fylkeskultursenter, og samarbeid om residensprogrammer, kurs, seminar og workshops.