Ungdommens fylkesråd frykter at dagens skole er i ferd med å gå ut på dato, og etterlyser mer moderne metoder.

- Skolen slik vi kjenner den i dag ligner skremmende mye på den som forrige generasjon vokste opp med. Tenk at vi i 2017, til tross for det enorme digitale potensialet vi har, enda bruker utdaterte, gamle papirbøker i undervisningen, sier Tobias Bergum Olsen.

Han er leder for ungdommens fylkesråd (UFR) i Troms, og var en av tre representanter fra UFR som talte til fylkestinget under junisamlingas første dag.

Bergum Olsen ytret ønske om at Troms trenger en felles overordnet IKT-strategi.

Vil ha mer utvikling i skolen

- Dagens teknologi gir oss unike muligheter til å flytte mye av dagens pensum over på Internett, og på denne måten kan lærebøkene jevnlig oppdateres. Dermed kan vi både spare miljøet for store mengder avfall, samtidig som elevene alltid undervises med den nyeste informasjonen, sier UFR-lederen, og legger til at skolen, slik vi kjenner den i dag, ligner skremmende mye på den som forrige generasjon vokste opp med.

Derfor mener han gaming, eller dataspill, bør bli en del av timeplanen.

Ikke bare en hobby

- Behovet for digitale læremidler er enorm per dags dato. Hvorfor er det slik at vi som oftest skiller mellom det som er morsomt og læring? For mange er det å spille dataspill en hobby, og denne hobbyen bør i mye større grad implementeres i skolen. Nærmere 90% av barn og unge mellom 9 og 16 år oppgir i en undersøkelse, henholdsvis utgitt av Barn og medier 2014, at de spiller dataspill i sin hverdag. Det enorme læringspotensialet som kommer med riktig bruk av dataspill kan knyttes opp mot de øvrige grunnleggende ferdighetene som lesing, skriving, regning og muntlige ferdigheter. Dermed bør «gaming» bli satt på agendaen i den norske skolen.

 

Også UFRs Marika Andrea Jensen og Benedicte Bjørnås holdt innlegg for fylkesrådet, om henholdsvis ungdomsmedvirkning og helse i skolen.

×