Fylkesrådet har bevilget 428.000 kroner i tilsagn til Insomnia-festivalen i Tromsø for festivalens deltakelse i to internasjonale nettverksprosjekter for digital musikk..
Nettverksprosjektene er store EU-prosjekter med hensikt til å dele kunnskap og musikk og foregår mellom elektronika-festivaler i Europa.

I prosjektet «We are Europe» vil Insomnia samarbeide med to andre europeiske festivaler og der få programmere en egen bolk med egen musikk og musikalsk uttrykk på de to andre festivalene. I tillegg vil det arrangeres seminarer og bransjetilstelninger med målsetning om å utvikle næringen så vel som festivalene i seg selv.

I prosjektet «Shape» vil Insomnia promotere musikere overfor andre festivaler som får anledning til å spille på større internasjonale scener og vil i motsatt ende motta artister fra andre festivaler i Europa som skal spille på scenen i Tromsø.

Gjennom prosjektet We are Europe vil festivalene Sonar og Reworks presentere artister på årets Insomnnia-festival som går av stabelen 27. til 29. oktober.

- Prosjektene som Insomnia er en del av, har i seg et potensiale til å promotere våre artister, vår festival og sågar vår region i Europa, sier Willy Ørnebakk (Ap), fylkesråd for helse, kultur og næring i en.
- Tromsø har oppfostret en betydelig andel musikere innen elektronika-sjangeren som har nådd langt og vi har gjennom disse prosjektene mulighet til å hjelpe nye artister til å nå ut til et større publikum i tillegg til at vi får skapt blest om vår egen festival, sier Ørnebakk.

Foruten Insomnia er det følgende deltakere i prosjektene:

SHAPE:

• Meetfactory O.P.S i Tsjekkia