Fylkestinget i Troms har vedtatt budsjettet for 2017 og økonomiplanen for perioden 2017-2020. Størstedelen av budsjettrammene går til samferdsel og videregående skoler.

Det ble fremmet totalt 15 forslag til endringer i saken som ble lagt fram, men ingen av disse ble vedtatt.

Fylkeskommunens driftsbudsjett er på 2.838.152.000 kroner i 2017.

Mest til samferdsel og utdanning

Størstedelen av budsjettrammen til Troms fylkeskommune går til samferdsel og videregående opplæring. Disse to tjenestene utgjør til sammen omtrent 80 prosent av utgiftene til fylkeskommunen.

- Våre omgivelser og våre rammer er i stadig endring. Å endre seg i takt med øvrige samfunnsendringer kan være krevende, men nødvendig for å fylle vårt ansvar som ledende samfunnsutvikler. Skal vi kunne bidra til å forsyne næringslivet med nødvendig arbeidskraft må vi være kontinuerlig oppdatert på dets kompetansebehov. Skal vi kunne knytte lokalsamfunnene i Troms nærmere sammen må vi være offensive i samferdselspolitikken. Skal vi kunne bidra til å utvikle nye næringer og nye virksomheter må vi kjenne aktørene, innovasjonene og trendene, heter det i fylkesrådets innledning.

Fylkestinget vedtar et investeringsbudsjett på i overkant av 526,6 millioner kroner, hvorav i overkant av 329 millioner kroner finansieres ved låneopptak. Investeringsbudsjettet fordeler seg med 159.850.000 kroner på utdanning og 366.764.000 kroner på samferdsel.

Mindre å rutte med

Den økonomiske stillingen til Troms fylkeskommune er utfordrende .

Konsekvensene av statsbudsjettet for 2017 er en realnedgang i frie inntekter på 15 mill. kroner for Troms fylkeskommune, dersom føringene knyttet til bevilgninger i statsbudsjettet skal følges . Årsaken er innfasing av nytt inntektssystem ( 3 . års virkning) , tap som følge av oppdaterte vekter og kriterier i inntektssystemet og bare delvis prisjustert Nord - Norge – tilskudd.

Det er behov for betydelige og økende innsparinger i økonomiplanperioden. Behovet er 60 mill. kroner i 2017 , økende til 140 mill. kroner i 2020. Innsparingene inkluderer økte innsparinger fra 2017 som er vedta tt i økonomiplan 2016 - 2019.

Se hele budsjettet og økonomiplanen, og alle saksdokumentene her.