Fylkesrådsleder Cecilie Myrseth (Ap) åpnet den 27. utgaven av Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF). Her er talen hun holdt i den forbindelse:

 

Kjære statsråd, gjester, filmvenner og frivillige!

Fredag kom nyheten om at «Oskars Amerika» er tatt ut til Berlinalen. Filmen er et solid  nordnorsk produkt. Regissør og manusforfatter Torfinn Iversen er fra Sortland . Produsent Original Film og Mona Steffensen holder til i Tromsø. Filmen er støttet av Filmfond Nord,  og filmen er støttet og delvis  spilt inn på Film Camp i Målselv. I hovedrollen: Odin Eikre fra Stokmarknes.

Kort sagt: Film-Nord-Norge leverer,  men fortjener forutsigbare rammer om vi skal ta film på alvor. Regjeringen utfordret  regionene på konsolidering  av filmfondene. Det gjorde vi  i 2015.

Nå forutsetter vi en økning  på regionalfilmsatsing som både gir TIFF og Filmveksthuset en forutsigbarhet , i tillegg til en incentivordning  uten tak.

Jeg håper  regjeringen er enig i det.

-- -- --

Da Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF ) startet i 1991, så var ideen å vise kvalitetsfilmer som kinoene ikke har. Fortsatt står grunnidéen  fast. I fjor passerte TIFF 60.000  solgte billetter. Ingen  norsk filmfestival har bedre billettsalg.

TIFF er blitt TIFF fordi både  festivalen og  publikum tar film på alvor. Bak festivalen står eiere og partnere som vil at film skal være mer  enn film,  det må også  være nærings- og samfunnsutvikling.

I salen sitter sånne som dere: Som vil bli utfordret  som publikum, men som også har lært å elske  de magiske januardagene i Tromsø: Med film tidlig  og sent. Kanskje niste i sekken og kaffe på termosen. Uteliv, folkeliv og kulturliv. Snøkino og snøskulpturer.

Med andre ord: Ei uke med arktisk  atmosfære og kvalitetsfilm  i sentrum.

-- -- --

I Troms fylkeskommune setter vi film høyt!

Vi har satset fra topp til bunn - og i bredden. Det  har bidratt til denne festivalen, men også Nordisk Ungdoms Filmfestival-NUFF , Filmveksthuset på TVIBIT , Nordnorsk filmsenter, Filmfond  Nord og FilmCamp . Det er stor  interesse for Troms og Nord-Norge som innspillingssted , vi har mange  internasjonale co-produksjoner. Det ser vi stadig  på kinoer både i Norge og ute.

I år er det rekordmange  nordnorske produksjoner på TIFF, som Ishavsblod og Tungeskjærerne.  Det er veldig  gode nyheter! Men det stopper ikke med TIFF. I neste uke har Kings Bay  premiere, og sånn forsetter det utover året.

Hvorfor er dette viktig? Jo, fordi film er næring både i og utenfor Tromsø; det gir arbeidsplasser  og aktivitet, men også merkevarebygging . Film utløser diskusjoner  og gir oss møteplasser. Sist, men ikke minst: Film gir oss fantastiske  opplevelser!

Derfor må film tas på alvor også politisk. TIFF har sammen med oss i Troms fylkeskommune arrangert filmpolitisk  åpningskonferanse under festivalen. I år gjør vi det for 13. gang. Talentutvikling er evig  aktuelt i denne som andre bransjer. Og selv om mange er enige politisk og fra bransjeorganisasjoner om at vi trenger  større  kontinuitet for de beste  filmskaperne, så er rekrutteringen avgjørende  for hvordan filmbransjen blir - både i dag  og i morgen .

Dette er en kreativ  bransje. Og kvaliteten på norsk film blir akkurat  så god som menneskene  som står bak.

-- -- --

Det betyr også at hvem  som rekrutteres, hvordan filmskapere utdannes  og hvilke muligheter de har for å utvikle seg faglig og kunstnerisk, vil ha noe å si  for hvordan fremtidens norske filmer vil bli.

Talentutvikling og rekruttering er også viktig regionalt . Og det gir resultater . Troms og Tromsø har rekruttert mange filmarbeidere til landets filmskoler - og senere ut som filmarbeidere  i bransjen.

Filmveksthuset Tivbit og Medialeb er opptatt  av arbeidet med talenter etter endt utdanning. Med FilmLAB Norge vil de se om de kan korte  avstanden  deres mellom skoleslutt og filmprodukt.
Prosjektet har også  fått støtte av Talent Norge som er en del av regjeringens  satsing på kulturfeltet.
Vi er glade  for å ha fått leder Mediaas Jørstad til presentere Talent Norge, som vi tror ikke alle  i filmbransjen kjenner like godt.

-- -- --

TIFF er også debatt  om hvordan  vi utvikler norsk og nordnorsk film.

To saker på årets  konferanse følger direkte opp nye initiativer fra regjerningen:

"Nettkino " er et prosjekt som nylig  har fått støtte fra Kulturdepartementet for å utvikle en plattform  hvor publikum kan betale for å se filmer på nett rett  etter kinolansering. Tanken her er at publikum  betaler for hver  enkelt film de ser, i stedet for månedsavgift  til en strømmetjeneste som fortsatt  generer for lite  inntekter for den enkelte  film.

Og til slutt ser vi på regjerings satsing  på kulturell og kreativ næring gjennom penger til bl.a. Innovasjon Norge. Filmbransjen burde vær midt  i blinken for denne satsinga, det er virkelig  ei kreativ næring som har tradisjon for å blande det kunstneriske  og kommersielle.

I Troms har Innovasjons Norge kontor hatt et godt  samarbeid med og er bevisst  satsing på filmbransjen, som vi her skal få presentert. Og når vi tar opp denne  tematikken i dag, så håper vi å få i gang en god  dialog mellom bransjen  og Innovasjon Norge.
Det handler om å gjøre noen prioriteringer og valg, og i Troms har vi gjort  nettopp det. Vi satser på de kreative  næringene både med penger  og strategi.

Vi har også invitert innledere  som skal presentere problemstillinger  knyttet til filmens  fremtid.  Jeg ser frem til diskusjonen om fremtiden  i norsk filmpolitikk.

-- -- -- 

I år markerer TIFF også 100-årsjubileet  for samenes første  landsmøte og 30-årsjublileet for den Oscar-nominerte filmen «Veiviseren». Film fra alle  verdenshjørner står på programmet. I tillegg belyser festivalen filmskapernes kår i land uten ytringsfrihet.
Sånn fortsetter TIFF å gå foran med å være mer  enn bare film; for å samle , utfordre  og bidra til utvikling  med å sette kvalitetsfilm i sentrum.

Så har vi også invitert noen som har klart  å få det til og som har klart  å lage noe egenartet og unikt. Margreth Olin og Martin Sundland representerer begge  på sin måte filmskapere med visjoner , som har klart å foredle sine talenter  og utvikle egenart , og som har klart å nå et stort publikum. De har begge en historie  å dele som filmskapere som det er verdt å lytte til.

Men først og fremst skal det handle om film ei hel uke til ende. De neste dagene skal TIFF engasjere og provosere, berøre og få oss til å tenke .

Jeg har allerede sett «An Insignificant Man» og ser frem til flere dager dypt nedi i kinostolen. TIFF er nemlig også min festival, noe så veldig mange føler at den er. Her har jeg kjent tårene  presse på, latteren  runge eller frustrasjon  bygge seg opp. Kinosalen er en av de siste  stedene der vi kan få sitte uforstyrret  og oppleve verden. Noen ganger er det pur  magi. Andre ganger gjør det bare vondt . Filmen speiler livet og samfunnet. Filmen er oss.

Denne filmfesten deler vi med bransjefolk  fra inn og utland, men også med presse  fra fjern og nær. Entusiastiske  filmgjengere, driftige filmarbeidere og frivillige . Jeg håper dere alle  får en god festivalopplevelse i den arktiske hovedstaden.

Nå ser jeg særlig frem til en åpningsfilm fra vår region som handler om de som allerede  er i gang nå når skreien  har meldt sin ankomst til kysten: Tungeskjærerne.

Lykke til med konferansen, og god film!

 

×