Fylkesrådsleder Cecilie Myrseth (Ap) ledet delegasjon fra Troms på Arctic Circle konferansen i Reykjavik 7.-8. oktober.

Den årlige Arctic Circle konferansen er en av de største internasjonale konferanser med Arktis som tema. I år hadde den over 2000 deltakere fra 50 land. Blant inviterte gjester og deltakere er det statsoverhoder og regjeringsmedlemmer, embetsmenn, forskere, gründere, bedriftsledere, urfolksrepresentanter, miljøvernorganisasjoner og studenter.

Troms fylkeskommune var ansvarlig og medansvarlig for flere sesjoner under konferansen og fikk dermed satt fokus på flere aktuelle tema som berører fylkeskommunens virksomhet og regionale rolle i nordområdepolitikken. Fylkesrådsleder Cecilie Myrseth hadde innlegg i to av sesjonene og deltok i etterfølgende debatt.

Sesjonen “Regions as Arctic Developers – Sustainable Development through Multilateral Cooperation” var tilrettelagt av Troms fylkeskommune i samarbeid med flere aktører. Innlederne ga betraktninger omkring regionenes rolle i Arktis og hvordan regionalt og multilateralt samarbeid kan øke næringsmuligheter og sikre bærekraft i nordområdene.

- Målet med vår deltakelse var å få stadfestet vår viktige rolle som premissleverandør i Arktis og vise frem en tydelig og sterk regional stemme som er av internasjonal betydning, uttaler Cecilie Myrseth. - Vi er godt fornøyd med responsen og besøkstallet på vår seksjon og fikk med oss mange nyttige synspunkter og innspill til vårt videre arbeid med vår rolle i nordområdepolitikken.

Myrseth innledet også på sesjonen «High North Atlantic Shipping and Trade» og gjorde der rede for fylkeskommunens rolle som regional utviklingsaktør og tilrettelegger for næringsutvikling. Avdelingsleder Gunnar Davidsson innledet om fylkeskommunens arbeid med å utvikle blant annet havbruk, fiskeri og maritim næring i regionen.

Deltakere Arctic Circle

Paneldeltakere på Troms fylkeskommunes breakout sesjon.  Fra h.: Arne O. Holm, leder High North News, Jan Gunnar Winther, direktør Norsk Polarinstitutt, Oddgeir Danielsen, direktør Northern Dimension Partnership on Transport and Logistic, Ane Fredrikson, direktør Arctic Economic Council, Cecilie Myrseth, fylkesrådsleder Ap), Troms fylkeskommune, Eirik Sivertsen, første nestleder (Ap), Transport og kommunikasjonskomiteen Stortinget, Anne Husebekk, rektor UIT - Norges arktiske universitet og Andres Østhagen, PhD-student University of British Columbia. Foto: Gunnar Davidsson