Fylkesrådet velger sentrumstomta for ny videregående skole i Harstad

Etter en grundig vurdering av aktuelle alternativ har fylkesrådet valgt å erverve sentrumstomta til den nye videregående skolen i Harstad. Tomta er i privat eie sentralt i Harstad sentrum og er på ca. 9800 m2. Dagens reguleringsplan tillater oppføring av ca. 40.000 kvm bygningsareal, noe som ivaretar Troms fylkeskommunes behov med god margin.

Det er siden lansering av ny skole i Harstad kommet flere tomteforslag. Fylkesrådet har til slutt vurdert tre tomter som aktuelle:

• Nybygg på tomten til Heggen videregående skole
  • Nybygg på tomten til Stangnes videregående skole
  • Sentrumstomten

Tar mange hensyn

Det har vært interne møter og prosesser for lokal medbestemmelse slik at skolenes synspunkter om tomtealternativene skulle komme fram. I tillegg har utdanningsetaten, samferdsels- og miljøetaten, kulturetaten internt, samt Harstad kommune og Troms idrettskrets gitt viktige innspill på tomtealternativene. Fordeler og ulemper ved de tre aktuelle alternativene er listet opp i saka.

- Det er utdanningens behov som veier aller mest, men vi vil også sikre best mulig trafikkløsning for 1200 elever og lærere som skal bruke skolen. Vi har sett på hvordan vi kan korte ned byggetida, unngå midlertidighet og byggestøy, og selvsagt energibesparelser og vurdert økonomien i det hele, sier fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap).

Nærhet til sentrum, industri og kulturliv

I oppsummeringen trekker fylkesrådet blant annet fram sentrumstomtens nærhet til industrien og næringslivet for yrkesfagene, nærhet til byens kulturliv for de estetiske fagene. Idrettshall kan bygges i umiddelbar nærhet til skolen. Man kommer unna alle midlertidige løsninger og byggestøy, og det kan være fordelaktig å bygge sammen skolekulturer på nøytral grunn. Skolens nærhet til RV83 og bussterminalen vil gi bedre trafikkavvikling, samordning av ruter og miljøgevinst. Elevene vil kunne følge ordinære rutebusser både fra nord og sør.

- Med fersk erfaring fra nyskolen på Bardufoss kan et tomtealternativ forskjellig fra dagens to skolesteder være ekstra fordelaktig når to skolekulturer skal bli én, og vi slipper midlertidige undervisningsløsninger som forringer lærersituasjonen til elevene som tilfeldigvis har sin skoleperiode i byggeperioden, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V), som for to år siden meldte behov for renovering/nybygg i Sør-Troms i budsjett- og økonomiplandokumentet.

Gledelig for hele Sør-Troms

Det er registrert kulturminner på Heggen-tomta, og det er varslet at det kan være ytterlige kulturminner på deler av eiendommen. Utgraving/avdekking vil ta tid og medføre forsinkelser i byggeprosessen. I verste fall kan det medføre at det ikke blir plass til alle undervisningslokalene og idrettshall, og at tomta dermed ikke kan benyttes. Både Stangnes og Heggen vil kreve midlertidighet, eventuelt bygging i flere faser.

-Dette er svært gledelig for fylkeskommunen, og ikke minst for Sør-Troms! Vi er enda et steg nærmere realisering av en skole for framtida i regionen, sier fylkesråd for plan og økonomi, Ane-Marthe Sani (KrF), som nå er klar til å ta saken videre fram til anbudsrunde og bygging av en skole med ei totalbevilgning på 1 milliard kroner.