Fylkesrådet har innvilget inntil 490.000 kroner til et forprosjekt i regi av UiT – Norges Arktiske universitet med fokus på konsekvenser av økt turisme og endret naturbruk.

Prosjektet ledes av fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning og tar for seg et stadig mer dagsaktuelt tema – konsekvenser av økt turisme og endret naturbruk. Prosjektet er kommet i stand som resultat av det identifiserte behovet for retningsgivende besøksforvaltning, et behov en allerede har sett øker i takt med antallet turister i regionen. Forprosjektet vil kunne danne grunnlag for et senere hovedprosjekt tilknyttet tematikken.

- Vi har enorme konkurransefortrinn innenfor reiselivet gjennom tilgangen på vår flotte natur, og naturen er også en viktig grunn til at vi har fått til den fantastiske utviklingen innenfor reiselivet i regionen som vi har. Dette konkurransefortrinnet må vi sørge for at ikke forringes, men heller utvikles slik at vi bedre kan håndtere de utfordringene økt bruk fører med seg.

Initiativet til prosjektet springer ut fra en dialog mellom UiT - Norges Arktiske Universitet, Fylkesmannen i Troms og Troms fylkeskommune der det har vært et gjensidig ønske om å få på plass et prosjekt som bidrar til å belyse problemfeltet og å gi felles retning til en satsing på besøksforvaltning. Troms fylkeskommunes tilskudd på inntil 490 000 kroner dekkes over de distrikts- og regionalpolitiske virkemidlene og satsingen på regionale tiltak for utvikling av næringsmiljø og tilgang til relevant kompetanse. Tilskuddet utgjør 47,8 %  av totalrammen for prosjektet på totalt 1.025.000 kroner.

Gjennom prosjektet skal det blant annet gjennomføres intervjuer av sentrale aktører i reiseliv og forvaltning, det skal gjennomføres seminarer der en forsøker å samle de aktørene som er berørt og som har interesse av å jobbe mot felles forvaltning og strategier for besøksforvaltning. I tillegg vil tematikken også tilegnes to episoder av en allerede etablert podcast med fokus på regionale muligheter og utfordringer og om besøksforvaltning i en internasjonal kontekst.

- UiT Norges Arktiske Universitet skal i dette prosjektet identifisere utfordringer og skissere mulige løsninger knyttet til økt turisme. Gjennom intervjuer av ulike aktører som er direkte og indirekte involvert i og berørt av naturbasert turisme søker vi økt kunnskap om hvilke type tilrettelegginger en er avhengig av for å kunne sikre en bærekraftig utvikling for natur og alle de som berøres av et reiseliv i sterk vekst, sier Gaute Svensson, forsker ved UiT.

- En helhetlig tenking rundt fremtidig besøksforvaltning handler blant annet om hensynet til natur, andre næringer og allmennheten. Dette prosjektet skal kartlegge og identifisere ulike utfordringer og behov som følger av bruken, og det er rett og slett for viktig til at vi kan la være, både for turisten og reiselivsnæringa som henholdsvis bruker og tjener penger på bakgrunn av våre naturgitte fortrinn, men også for oss andre, som bor, arbeider og benytter oss av naturen rundt oss på mer eller mindre jevnlig basis. Forhåpentligvis vil prosjektet på sikt gi oss det grunnlaget som skal til for å kunne sørge for en utvikling basert på alle delene av bærekraftbegrepet - både sosial, økonomisk og miljømessig.