Fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap), deltar på åpningskonferansen under Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF).

2018-utgaven av TIFF starter mandag 15. januar, med åpningskonferanse spesielt rettet mot filmbransje og forvaltning. Her stilles spørsmålet «Hvor går veien videre for norsk film?».

Troms fylkeskommune er blant de største samarbeidspartnerne til TIFF.

- Det omfattende, sterke og kreative samarbeidet som regionen vår er så gode på – er selve DNAet til TIFF. Aktørene i vår region tar samfunnsutviklerrollen på alvor. Troms har en helhetlig filmpolitikk og vi satser hele veien fra talent til profesjonelt – og samtidig i bredden. Det har bidratt til TIFF, Nordisk Ungdoms Filmfestival-NUFF, Filmveksthuset TVIBIT, Nordnorsk filmsenter, Filmfond Nord og FilmCamp. Kunst- og kulturlivet og det offentlige bygger filmbransjen sammen. Med TIFF setter regionen et markant avtrykk i den nasjonale filmpolitikken på starten av året, sier fylkesråd Sigrid Ina Simonsen.

Konferanseprogrammet tar pulsen på bransjen, med oppdateringer og klipp fra kommende filmer. Hit kommer beslutningstagere og filmarbeidere, med kulturminister Linda Hofstad Helleland i spissen.

I år vil TIFF blant annet se på økonomien i bransjen, og presentere funnene fra Kulturdepartementets rykende ferske pengestrøms-analyse. NRK snakker om fremtidens dramakonsum, og man samler politikere fra Stortingets nye kulturkomité til debatt.

Her finner du mer informasjon om åpningskonferansen og program for dagen.

Fylkesråd Simonsen skal også holde tale under den offisielle åpninga av festivalen på kvelden mandag 15. januar.