Svar på skriftlig spørsmål fra fylkestingsrepresentant Line Fusdahl (H)

Spørsmål til fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V).

Jeg viser til situasjonen som oppstod på Breivang videregående skole i dag i forbindelse med skoledebatten som skulle avholdes. Unge Venstre ble nektet å sette opp sitt valgmateriell før debatten og dette resulterte i at alle ungdomspartiene som skulle delta i debatten trakk seg.

I går svarte kunnskapsministeren i et brev til Stortinget at opplæringsloven ikke gir fylkeskommunen som skoleeier rett til å nekte den typen ytringer som Unge Venstre ville fremme.

Spørsmål nr. 1

-Hvorfor opptrådte skolen slik den gjorde og hvilken begrunnelse ble benyttet?

Svar fra fylkesråden:

Skolene opptrådte i forhold til føringer fra Utdanningssjefen. Han hadde, -som i flere andre fylkeskommuner, gjort en avveining opp mot Opplæringsloven og det viktige rusforebyggende arbeidet på skolene. Innvendingen gjaldt selve bildebudskapet på Unge Venstres plakater og buttons, og ikke ytringsfrihet i debatt om et politisk kontroversielt emne.

Følgende var bakgrunnen for utdanningssjefens vurderinger og føringer før skoledebattene startet, både i Troms og andre fylkeskommuner i landet:

Opplæringsloven § 9-6 sier blant annet:

”Skoleeigaren skal sørgje for at elevane ikkje blir utsette for reklame som er eigna til å skape kommersielt press, eller som i stor grad kan påverke haldningar, åtferd og verdiar, mellom anna på skolens område, i lærebøker og andre læremiddel som blir nytta i opplæringa. Departementet kan gi nærmare forskrifter.»

Veilederen, som Utdanningsdirektoratet har laget, sier videre: -Hva er reklame som i stor grad kan påvirke holdninger, atferd og verdier?

«Dette er en annen type påvirkning enn kommersielt press, men som i stor grad kan bidra til å forme holdninger. I vurderingen av denne type reklame kan det være aktuelt å se på bildebruk, språkbruk og andre virkemidler i reklamen for å se hvilke signaler utover de rent kommersielle denne gir. (...) Denne kategorien vil også kunne omfatte reklame fra organisasjoner, politisk reklame og reklame med religiøs påvirkning.»

Spørsmål nr. 2

-Mener fylkesråden at Unge Venstre skal ha rett til å hevde sitt syn når det gjelder legalisering av cannabis på videregående skoler i forbindelse med skoledebattene før kommune -og fylkestingsvalget 9.september?

Svar fra fylkesråden:

Skoleeier hadde ikke hindret noen i å hevde sitt syn i debattene. Fylkesråden mener selvsagt at absolutt ytringsfrihet i en demokratisk politisk debatt må gjelde. Temaene og ordskiftet i skoledebattene er en del av den åpne, demokratiske samfunnsdebatten, framført og debattert av ungdomspolitikerne, og i innhold ikke regissert av skolene. Da kan vi heller ikke gjennom egne fortolkninger begrense materiellet eller symbolbruken til de politiske ungdomsorganisasjonene ved skoledebattene og skoletorgene.

Kunnskaps- og integreringsministeren har i svar nr 2199 (2018-2019) på spørsmål fra en stortingsrepresentant presisert at «Opplæringsloven ikke gir plikt eller adgang til å skjerme elevene mot den type ytringer vi her snakker om.»

Praksis for avvikling av skoledebattene ble på fredag 30. august endret for Troms og gjelder når debattene starter mandag 2. september, og for Breivang vgs er det åpnet for ny debatt.

Samtidig kan jeg forsikre at det viktige og gode rusforebyggende arbeidet i skolenes egen opplæring og regi fortsatt ligger fast.