Økt tilgang på kompetanse og rekruttering skal i samspill med utdanningsmiljøene gi Troms fylke en sterkere nasjonal posisjon innen sjømat.

-       Prosjektet «Klyngeutvikling og Innovasjonsprosesser i Sjømatregion Senja II» er tildelt midler for å videreutvikle partnerskapet «Sjømatklyngen Senja», og deres mål om å ta en nasjonalt ledende posisjon innenfor bærekraftig produksjon og eksport av sjømat, sier fylkesråd for kultur og næring Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Sjømatklyngen Senja består av 40 bedrifter med virksomhet innenfor fangst og fiskeri, sjømatindustri, havbruk, marin ingrediensindustri og marin leverandørnæring, samt salg, eksport og transport av sjømat. Klyngesamarbeidet omfatter også 30 samarbeidspartnere fra forsknings- og utdanningsinstitusjoner, samt andre utviklingsaktører.

Sjømatklyngen har igangsatt tre delprosjekter: «Sjømatveier Senja», «Felles Formidling», «Kraft og Energi». Denne faglige koblingen mellom råstoff og energi vil bli løftet fram til diskusjon på Husøydagan med overskriften grønn energi i blå næring.

-       Som fylkesråd vil jeg bidra til en aktivt anvendelse av næringsklyngen for vekst og innovasjon i det regionale næringsmiljøet. Noen av hovedutfordringene for fylket er tilgang på relevant kompetanse og rekruttering, og næringsklyngens samarbeid med utdanningsmiljøene er en måte for å imøtekomme disse utfordringene og utløse fylkets fortrinn. I så måte vil næringsklyngen kunne bidra til et godt samspill for implementering av regionens innovasjonsstrategi, sier fylkesråd for kultur og næring Sigrid Ina Simonsen (Ap).