For å sikre at by-teknologi vil fungere fra neste bussanbud, ønsker Troms fylkeskommune å teste ut elektriske busser i Tromsø.

Stadig flere fylker har innført slike busser, eller jobber med å ta i bruk elektriske busser. Forholdene i Tromsø er nokså krevende, og derfor ønsker man å teste ut el-bussene i byen før man eventuelt innfører disse fast.

Utredninga skal skje i samarbeid mellom Troms fylkeskommune, Transportøkonomisk institutt og VTT Technical research centre, Finland.

- Tromsø er kanskje den mest krevende større byen i landet å kjøre el-buss i. Vi møter utfordringer som mye bakker, trange gater, snø og sludd, mye bruk av kjetting, fukt  i bussen, krevende vintervedlikehold og en lang og relativ kald vinter, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Hvordan bør el-bussene lades og hvor bør de kjøres? Hva kan vi lære av erfaringer fra andre skandinaviske byer som allerede har etablert el-busser? Dette og mer til skal legges fram når Transportøkonomisk institutt og VTT presenterer sin utredning «Forberede for elbusser i Tromsø». Det skjer i fylkestingssalen på Fylkeshuset i Tromsø fredag 7. oktober klokka 10. Opplegget vil være ferdig klokka 15.

Her er aktører som er interessert i miljøvennlig trafikk som offentlige trafikkselskaper, forsknings- og utviklingsmiljøer, bussoperatører, politikere og miljøvernorganisasjoner velkommen.

Påmelding gjøres elektronisk via denne lenken.
Påmeldingsfrist: Innen 30. september

Har du ikke anledning til å komme? Seminaret vil bli direkteoverført på video via tromsfylke.no.

Kl 10:00-10:30

Registrering og kaffe

Kl 10:30

Innledning:  Hvordan skal kollektivtrafikken i Troms bli utslippsfri?

Fylkesråd  for

samferdsel og miljø

Ivar B. Prestbakmo (Sp)

Presentasjon av utredningsrapporten om el-busser:

Anbefalinger for bussruter og ladeinfrastruktur

VTT, Finland

v/ Dr. Mikko Pihlatie

TØI, Oslo

v/ forsker Rolf Hagman

Kl 12:00

Lunsj på Fylkeshuset

Kl 12:45

Fortsettelse presentasjon fra TØI:

Hva betyr innføring av elbusser i Tromsø?

Sammenligning el-buss og dieselbuss:

Utslipp og økonomi over tid

TØI Transportøkonomisk

Institutt, Oslo

v/forsker Rolf Hagman

Erfaringer med samarbeid om batterier

og ladeinfrastruktur. Hva betyr dette for UiT?

Hvordan kan samarbeidet videreutvikles?

Erfaringer med el-busser  fra andre byer

UiT Universitet i Tromsø

v/ prof. Bernt Bremdal

Nobina Sverige

v/ Mattias Rosengren

driftsingeniør el-kjøretøy

Kl 14:00

Kaffepause

Kl 14:15

Erfaringer fra andre byer

Kolumbus, Stavanger

v/ Terje Øen, økonomisjef

Veien videre

TFK v/Liv Cecilie Evenstad

Diskusjon og spørsmål

prosjektleder

Kl 15:00

Avslutning og takk for i dag

Spørsmål om konferansen kan rettes til seniorrådgiver Liv Cecilie Evenstad på e-post, eller telefon 77 78 80 59.