For å sikre at by-teknologi vil fungere fra neste bussanbud, ønsker Troms fylkeskommune å teste ut elektriske busser i Tromsø.
Stadig flere fylker har innført slike busser, eller jobber med å ta i bruk elektriske busser. Forholdene i Tromsø er nokså krevende, og derfor ønsker man å teste ut el-bussene i byen før man eventuelt innfører disse fast.
Utredninga skal skje i samarbeid mellom Troms fylkeskommune, Transportøkonomisk institutt og VTT Technical research centre, Finland.
- Tromsø er kanskje den mest krevende større byen i landet å kjøre el-buss i. Vi møter utfordringer som mye bakker, trange gater, snø og sludd, mye bruk av kjetting, fukt i bussen, krevende vintervedlikehold og en lang og relativ kald vinter, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).
Hvordan bør el-bussene lades og hvor bør de kjøres? Hva kan vi lære av erfaringer fra andre skandinaviske byer som allerede har etablert el-busser? Dette og mer til skal legges fram når Transportøkonomisk institutt og VTT presenterer sin utredning «Forberede for elbusser i Tromsø». Det skjer i fylkestingssalen på Fylkeshuset i Tromsø fredag 7. oktober klokka 10. Opplegget vil være ferdig klokka 15.
Her er aktører som er interessert i miljøvennlig trafikk som offentlige trafikkselskaper, forsknings- og utviklingsmiljøer, bussoperatører, politikere og miljøvernorganisasjoner velkommen.
Påmelding gjøres elektronisk via denne lenken.
Påmeldingsfrist: Innen 30. september
Har du ikke anledning til å komme? Seminaret vil bli direkteoverført på video via tromsfylke.no.
Program
Kl 10:00-10:30 |
Registrering og kaffe |
|
Kl 10:30
|
Innledning: Hvordan skal kollektivtrafikken i Troms bli utslippsfri? |
Fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp) |
Presentasjon av utredningsrapporten om el-busser: Anbefalinger for bussruter og ladeinfrastruktur |
VTT, Finland v/ Dr. Mikko Pihlatie TØI, Oslo v/ forsker Rolf Hagman |
|
Kl 12:00 |
Lunsj på Fylkeshuset |
|
Kl 12:45
|
Fortsettelse presentasjon fra TØI: Hva betyr innføring av elbusser i Tromsø? Sammenligning el-buss og dieselbuss: Utslipp og økonomi over tid |
TØI Transportøkonomisk Institutt, Oslo v/forsker Rolf Hagman
|
Erfaringer med samarbeid om batterier og ladeinfrastruktur. Hva betyr dette for UiT? Hvordan kan samarbeidet videreutvikles? Erfaringer med el-busser fra andre byer |
UiT Universitet i Tromsø v/ prof. Bernt Bremdal Nobina Sverige v/ Mattias Rosengren driftsingeniør el-kjøretøy |
|
Kl 14:00 |
Kaffepause |
|
Kl 14:15
|
Erfaringer fra andre byer |
Kolumbus, Stavanger v/ Terje Øen, økonomisjef |
Veien videre |
TFK v/Liv Cecilie Evenstad |
|
Diskusjon og spørsmål |
prosjektleder |
|
Kl 15:00 |
Avslutning og takk for i dag |
|
Spørsmål om konferansen kan rettes til seniorrådgiver Liv Cecilie Evenstad på e-post, eller telefon 77 78 80 59.