Fylkeskommunen bidrar med midler til ny løsning for hurtigbåtpassasjerene på Prostneset

Troms fylkeskommune har gitt tilsagn om et tilskudd på 10 millioner kroner til ombygging av adkomsten til hurtigbåtene på Prostneset. Tromsø Havn vil stå for ombyggingen, som er kostnadsberegnet til 23 millioner kroner totalt.

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), har gitt Tromsø Havn tilsagn om et tilskudd på inntil 10 millioner kroner til etablering av en forbedret løsning for adkomst til hurtigbåtene på Prostneset.

- Det tiltaket som er skissert fra Tromsø havn sin side innebærer at adkomsten til hurtigbåtene vil bli via 2. etasje i terminalen, gangveg over til et trapp- og heistårn på kaien, og en overbygd løsning videre til hurtigbåtkaien, sier fylkesråden.

Fylkesråden for samferdsel og miljø er glad for at man nå ser ut til å kunne få på plass en god og framtidsrettet løsning for de reisende med hurtigbåten.

- Det gjenstår fortsatt avklaringer med Tromsø Havn i om å la avstigende hurtigbåtpassasjerer benytte adkomsten til byen via fortauet oppover mot The Edge. Men vi ser fram til fortsatt god og konstruktiv dialog med Tromsø havn for også å få en slik løsning på plass, sier fylkesråd Ivar B. Prestbakmo.