Mandag 12. november ble det klart at Narvik er ett skritt nærmere å bli Norges søkerby for å arrangere VM i alpint i 2027.

Fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap), er svært fornøyd med at Narvik ligger godt an til å arrangere det store mesterskapet om ni år.

- Dette er et stort og viktig arrangement for hele Norge, og spesielt Nord-Norge. Fylkestinget i Troms har stilt seg helhjertet bak Narvik og støtter deres videre arbeid, sier fylkesråd Simonsen, og fortsetter:

- Med Narviks unike beliggenhet vil byen kunne levere det beste verdensmesterskapet i alpint noensinne. De vil kunne gi en spektakulær opplevelse til både fastboende, tilreisende, deltakere og tv-seere, sier hun.

Det er en arbeidsgruppe, nedsatt av Norges skiforbund, som har innstilt Narvik som Norges kandidat til å søke alpin-VM i 2027. Selve avgjørelsen om hvem som blir søkerkandidat tas av styret i Skiforbundet i et møte den 19. november. Etter dette må søknaden godkjennes på Skitinget, før FIS (Det internasjonale skiforbundet) skal avgjøre hvem de vil ha som arrangør.