Første inntak til de videregående skolene i Troms er nå klart. Inntaket gjelder for søkere med ungdomsrett i Troms, og informasjon om inntak og svarfrist sendes til hver søker på SMS. Frist for å svare på tilbud om skoleplass er 15.juli.

Mange inntatt på første ønske

6100 ungdomsrettsøkere har fått tilbud om plass, og 5512 av disse har kommet inn på sitt første ønske. Dette betyr at hele 90,4% har fått tilbud om sitt første ønske, en økning fra 87,7% i fjor.

Av de 6100 søkerne som nå har fått tilbud om skoleplass, er 265 gjestesøkere. Dette er rettssøkere fra andre fylker som etter lovendring har rett til å søke til Troms. I år får gjestesøkerne beskjed om inntak samtidig som søkerne fra Troms. Av disse har 82,3% kommet inn på sitt første ønske i Troms.

I år har langt flere av våre unge fått beskjed om plass allerede i første runde. Vi tar også gjestesøkere inn i første runde der vi ser det blir ledige plasser. Vi har 429 gjestesøkere, og når 265 er tatt inn allerede nå er like mange som ved skolestart i fjor. Gjestene bidrar til oppfylling i tilbudsstrukturen, kompenserer noe for elevkullsnedgangen i Troms og muligheter for flere kompetente hoder og hender i landsdelen, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V).

Det er fortsatt noen elever som ikke har fått tilbud om skoleplass i første inntak, og som opplever å stå på venteliste til alle sine ønsker. Fylkesråden garanterer at alle vil få et tilbud før skolestart 20.august selv om noen få må vente til andre inntak før dette blir klart.

Ventelister

Søkere som er kommet inn på et lavere ønske, står automatisk på ventelisteplass. Det er viktig at de dette gjelder, svarer både på tilbud om plass og venteliste. Søkere som takker nei til plass og ikke kommer inn fra venteliste til høyere ønsker, risikerer å bli stående helt uten plass. I mellominntakene kan det skje endringer. Ventelistene endre seg hele tiden, slik at det kan være en fordel å følge med på disse.

Andre inntak

Det første inntaket til de videregående skolene gjelder altså bare søkere med ungdomsrett i Troms. Søkere med voksenrett og ikke-rett vil få svar i fylkeskommunens andre inntak, som vil være klart ca 20. juli. Det vil da bli sendt ut ny sms til alle søkere slik at de som har stått på venteliste, eller er søker med voksen- eller ikke-rett.

Hvordan svare

Søkerne må logge seg inn med elektronisk ID på vigo.no for å sjekke resultatet og svare på tilbud. Ved spørsmål ta kontakt med MinID . Dersom du har spørsmål om inntaket, kan fylkeskommunens inntaksavdeling kontaktes på inntak@tromsfylke.no.

Det er svært viktig at søkerne husker å svare innen 15. juli. Å ikke svare på tilbud om plass, eller ventelisteplass, er det samme som å takke nei, melder fylkesråden.