Med nytt flyfagbygg er Målselv klar til å ta en lederrolle for norsk luftfart.

Med nytt flyfagbygg er Målselv klar til å ta en lederrolle for norsk luftfart.

Fredag 9. september ble det nye flyfagbygget på Bardufoss Høgtun vgs offisielt åpnet. Fylkesrådsleder Cecilie Myrseth (Ap) sørget for at snora ble klippet, og ønsket både rektor, ansatte, elever og flyvenner lykke til i det nye bygget.

Lederrolle i norsk luftfart

- Dette er ikke bare en stor dag for oss som er her i dag, men også for landsdelen. Dere har tatt en lederrolle for norsk luftfart. Dette har ikke kommet av seg selv. Flere miljøer har spilt på lag – både herfra Bardufoss, men også fra Troms fylke og Universitetet i Tromsø. Egentlig ligner det på en dugnad! Vi har spilt sammen med det vi er gode på. Bardufoss med sine årelange flykompetanse, vi som skoleeier og utviklingsaktør, og universitet med sin pedagogiske kompetanse. Sammen har vi utgjort et godt team, sa Myrseth i sin åpningstale.

Børre Krudtå (rektor), Håkon Figenschou (assisterende utdanningssjef i Troms fylkeskommune), Cecilie Myrseth (Ap, fylkesrådsleder), Roar Sollied (V, fylkesråd for utdanning) og Jan Inge Hille (bygg- og eiendomssjef i Troms fylkeskommune). I cockpit sitter Helene Rognli (H, ordfører i Målselv).

Arbeidet med det nye bygget er et prosjekt som har pågått siden sommeren 2013, da det oppsto en vannskade i det gamle bygget. I den forbindelse ble Universitet i Tromsø og Troms fylkeskommune enige om sambruk av arealene.

Fylkestinget har i alt bevilget 23,5 millioner kroner til prosjektet.

Ferdig i august

Ved det nye flyfagbygget skal morgendagens ansatte i norsk luftfart utdannes. Bardufoss skal sette sitt preg på fly-Norge.

Det er AT Plan & Arkitektur som har vært engasjert for å utarbeide ny planløsning for de arealene som skulle bygges om. Deretter ble det lyst ut åpen konkurranse for totalentreprise.  Det kom inn ett tilbud, fra Bjørn Bygg AS, prisen var over godkjent kostnadsramme og tilbudet ble dermed ikke antatt. Ny konkurranse med forhandlinger gjennomført og kontrakt med Bjørn Bygg AS ble inngått i november 2015. Avtalt ferdigstillelse var til skolestart høsten 2016, med overtakelse august 2016.

Areal som er berørt av prosjektet er ca 960 m², hvorav vannskadd areal utgjør 300 m².