Fagsamling i KomOpp - Innafor og normal

Opplæringskontoret for offentlig sektor i Troms (KomOpp) ble som ett av de første kommunale opplæringskontor for fagopplæring stiftet i 1993. Gjennom 25 år er lærlinger og lærekandidater fulgt fram til fagprøve og kompetanseprøve.

KomOpp jobber aktivt for å fremme og styrke fagopplæringen De siste 10 årene er antall lærlinger i offentlig sektor i Troms mer enn doblet, - fra 126 lærlinger i 2009 til 292 lærlinger fordelt på 17 ulike fag i 2018.

Opplæringskontoret har igjen gjennomført en fantastisk fagsamling for lærlinger, lærekandidater, veiledere og faglige ledere i de 44 medlemsbedriftene. Nærmere 400 deltakere var denne uka samlet til to innholdsrike dager på The Edge i Tromsø der temaet var «Innafor og normal».

Viktige fagarbeidere

Konferansen ble åpnet av Hadia Tajik som holdt en inspirerende tale med utgangspunkt i hennes egne tanker og drømmer for hva hun skulle bli og at egne valg og mange tilfeldigheter gjør at hun endte opp som stortingsrepresentant og nestleder i Arbeiderpartiet. Hadia snakket varmt om hvor viktige fagarbeiderne er for utviklingen av samfunnet. Hun oppfordret alle til å snakke med en tydelig stemme, ta litt plass og si ifra om de opplever noe som ikke er greit, - enten det handler om mobbing, trakassering eller andre hendelser. B

Hadia Tajik og daglig leder i KomOpp May-Tove Grytnes

Frisk nok for livet

- Vi kommer ikke til å dø på sykehjem, men i en jacuzzi finansiert av NAV, påstod fastlege Jørgen Skavlan i sitt foredrag "Frisk nok for livet".

Norge er i flere år på rad kåret til verdens beste land å bo i. Til tross for dette, er det danskene som i en årrekke er kåret til verdens lykkeligste mennesker. Danskene lever ett år kortere enn oss, men hvem ville vel ikke byttet bort det året på sykehjem med å sitte og skåle i kald øl mens sola skinner i ansiktet, spurte Skavlan.

Helsesista begeistret

Vår tilstedeværelse på sosiale media åpner for nye måter å kommunisere på. Helsesykepleier Tale Maria Krohn Engvik får gjennom sin Snapchat-konto kontakt med ungdommer i hele landet. Hun er på bakgrunn av sitt arbeide tildelt både Åpenhetsprisen, Tabuprisen og er kåret til Årets helsesøster. Helsesista var opptatt av at alle må våge, våge å være annerledes og gi av seg selv.

Helsesista og en av lærlingene som tar selfie.

- Ta ansvar for egen kropp

Kiropraktor Per Nymann Andersen er en gjenganger på fagsamlingene. Han har vært foredragsholder på fagsamlingene i KomOpp siden 2007 og pratet engasjert om Ditt liv – din helse! Hva kan du selv gjøre for din kropp? Dersom vi vil leve lenge med god kvalitet må vi selv ta ansvar for hva vi spiser, søvn, trening og det sosiale nettverket vi etablerer rundt oss.

Ut i verden

KomOpp har samarbeidspartnere i Irland, Danmark, Portugal og Hellas. Andrea Haukebø Micheeff og Mette Kristin Engebraaten reiste våre 2018 til Irland på hospitering. De var de to første lærekandidatene i KomOpp som fikk reise til utlandet gjennom Erasmus+ programmet. På fagsamlinga i Tromsø fortalte de om sine opplevelser til et lydhørt publikum. Et foredrag til ettertanke. De som har jobbet i utlandet gjennom Erasmus+ har lært mye nytt om seg selv, språk og kultur, samt fått nye venner.

Andrea som er lærekandidat i barne- og ungdomsarbeiderfaget og Mette Kristin, lærekandidat i kontor- og administrasjonsfaget.

To av faglederne som har deltatt på de fem siste fagsamlingene til KomOpp ga uttrykk for at dette har vært artig, inspirerende og lærerikt på samme tid. Foreleserne har vært dyktige og truffet rett i hjertet med det de har pratet om. Temaene de har tatt opp har berørt alle. De trodde egentlig ikke det skulle være mulig å toppe fagsamlingen som ble gjennomført for to år siden, men de mente at dette var minst like bra. Det har vært sagt mye man kan ta med seg hjem å reflektere over.

Som lærling får du:

• en utdanning som fører frem til et fagbrev
  • lønn under utdanning
  • oppfølging og veiledning underveis i læretiden
  • muligheter for utenlandsopphold som en del av læretiden

Skrevet av: Anne Kaja Knutsen, styremedlem KomOpp