Troms fylkeskommune får 4 millioner kroner fra Miljødirektoratets Klimasatsmidler for å forberede bruk av el-busser i Tromsø.

• Dette er veldig gledelig, sier fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp). - Vi har et ønske om å gå i retning av null- eller lavutslipps bybusser i Tromsø, og da vil elbusser kunne være et svært aktuelt alternativ.

Erfaring med elbusser andre steder i landet og i andre land er god og lærerik, men det er lite erfaring med elbusser i arktiske og topografiske forhold tilsvarende Tromsø. Søknaden fra Troms fylkeskommune ble prioritert fordi den i større grad enn flere andre søknader om utprøving av elbuss tilfører nye erfaringer, i dette tilfellet med bruk av elbusser på vinterføre i en by med mange bratte bakker.

• I samarbeid med Nobina, Troms kraft og Universitetet i Tromsø ønsker fylkeskommunen å kjøpe inn et fåtall busser og ladeinfrastruktur for både å finne ut av om elbusser fungerer i våre energikrevende forhold og, dersom dette fungerer, optimalisere krav til en større bussflåte ved neste anbudsrunde, forteller Prestbakmo.

Ettersom dieselbussene i Tromsø bruker mer drivstoff grunnet kulde og topografi, har dette tiltaket et stort potensiale for reduksjon av klimagassutslipp på sikt, hvis det ved neste anbud stilles krav om et større antall elbusser.

Forventet oppstart av nytt bussanbud for Tromsø er sommeren 2019.