Samefolkets hundreårsjubileum bør bli en vennefest som varer og utvides.

I dag starter jubileumsfeiringen av det første samelandsmøtet i Trondheim 6. februar 1917. Aldri har samenes nasjonaldag blitt markert bredere. Feiringen av Tråante 2017 skjer landet rundt og året rundt. Et unikt utstillingsvindu for å gi det samiske et løft, men også for å vise hvem vi er som nasjon.

Troms fylkeskommune vil styrke samisk språk og kultur. Vi var den første fylkeskommunen som inngikk en samarbeidsavtale med Sametinget, og i år skal avtalen fornyes. Sammen har vi etablert flere samiske språksentre. Vi har også bidratt til kultursentre som Vardobaiki i Skånland og Senter for nordlige folk i Kåfjord, og vi heier med når sjøsamene og markasamene arrangerer Riddu Riđđu og Márkomeannu. For tiden jobber vi med sak om samisk språk. Det er helt nødvendig. - Til tross for 25 år med samelov og språkregler, har vi ikke fått den forventa økningen av samiske språkbrukere, skrev nylig medlem i Det samiske språkutvalget, Bård Magne Pedersen.

Jubileumsåret er en anledning for å ta i bruk det samiske ordet «Verddevuohta» - eller verdde - for det samiske språk. Ordet betyr vennskap. Det ble opprinnelig brukt om samhandlingen mellom reindriftsutøvere og fastboende. De sørget for mat, husly, klær og utveksling av tjenester. Å ha en verdde var viktig og sørget for at man klarte seg. Samisk språk trenger ikke flere bekjente, supportere eller kompiser. Det trenger enda mer forpliktende vennskap nasjonalt, regionalt og lokalt.

Samisk språk og kultur er noe av det som gjør Nord-Norge unikt. Vår historie, vårt landskap og våre primærnæringer har alle den samiske kulturarven i seg. Stadig finner den nye veier og former. Du kan høre det når det snakkes samisk mellom hyllene på Joker i Manndalen. Du kan smake det når reineierne fra Indre Troms tilbyr sine delikatesser på torget. Du kan se det når koftedagen markeres på UiT, og lese det når skiltet med Hársttak skrus opp i Harstad. Styrker vi det samiske, styrker vi vår felles kulturarv – men også de unge. En ny studie ved Universitetet i Oslo viser at samisk ungdom er mer fornøyd med seg selv enn andre norske ungdommer. Årsaken er samiske kulturelle verdier, ifølge Aftenposten.

Gjenreisningen av samisk språk og kultur vekker noen ganger debatt. I dag håper jeg den kan ligge. Jeg håper vi heller kan bruke dagen til å glede oss sammen med det samiske folk. Store og små feirer fra sør til nord. La det bli en dag for fest framfor protest. Der kofta vises og joiken og språket høres.

Akkurat dét er å være en god verdde.

Lihkku beivviin!