Velkommen til Anita Lervoll, som er ansatt som elev- og lærlingombud i Troms.

Lervoll kom nå fra stillingen som etatsleder for oppvekst i Gáivuona/Kåfjord kommune.

Hun føler seg godt tatt imot i Fylkeshuset, og har møtt mange hyggelige, hjelpsomme folk i løpet av sin første arbeidsuke:

• Allerede første dag fikk jeg hilse på en lærling i jobb, når PCen min skulle opp å gå, og det var virkelig gledelig og inspirerende.

Lervoll er ansatt i et åremål for seks år i stillingen, hvor hennes viktigste oppgave vil være å styrke og videreutvikle elever-, lærlingers og lærekandidaters medvirkning og deltakelse i egen opplæring.

Anita har gått på lærerskolen, og har ellers hovedfag i pedagogikk med fordypning i visuelle kulturstudier som utdannelse

Før lærerskolen høstet Anita kunnskap fra flere yrkesfaglinjer:

• Jeg har vært innom barnepleierlinja, apotekerteknikerlinja og har gått påbygging allmennfag, det tror jeg vil være nyttig erfaring i mitt arbeid med elevene, forteller hun.

Når Fagereng skole i Tromsø ble etablert, var Lervoll med i lederteamet ved skole. Hun har også vært med å etablere Riddu-Riddu-festivalen, og har jobbet med den i alle årene den har vært arrangert.

• Når det gjelder arbeidserfaring er det verdt å nevne ett annerledes arbeidsår som bonde i Kåfjord. Dette førte til flere år i hjemkommunen da jeg fikk den ledige stillingen i Kåfjord kommune.

Lervoll har også vært med i Utdanningsdirektoratets veilederkorps i over 2 år, hvor hun har jobbet med veiledning til andre kommuner når det gjelder skoleutvikling.

Elev- og lærlingombudet skal være en brobygger mellom skolene, lærebedriftene, fylkeskommunen og elever, lærlinger og lærekandidater, og skal dekke alle som befinner seg i et opplæringsløp i regi av Troms fylkeskommune.

• Jeg gleder meg til å komme i gang med jobben, og er skikkelig spent og ydmyk foran arbeidet med elever og lærlinger, og håper vi lykkes med dette meget viktige arbeidet.

Når vi spør om fritiden til Anita, sier hun

• Mye på fjellet, mye på ski, mye på sykkel, mye i telt både sommer og vinter. – Jeg har også en ung aktiv sønn som holder på med jakt, fiske, ski og fotball – og så er jeg bestemor til to, forteller hun til slutt.

Ta godt imot Anita i Fylkeshuset

Her kan du lese mer om elev- og lærlingombudet