Tre nye dobbeltdekkere settes nå inn på linje 100 Tromsø - Narvik, hver med en kapasitet på 79 passasjerer. Fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp) presenterte i dag bussen sammen med teknisk direktør i Tide, Jan Helge Sandvåg.

- Det er vanskelig å se for seg en flottere måte å reise mellom Tromsø og Narvik enn med disse bussene. Jeg tror det blir svært populært å sitte på øverste dekk og nyte utsikten både gjennom vinduene og gjennom glasstaket. Bussene er svært komfortable og har det aller meste av tilleggsutstyr en buss kan ha. I tillegg til at dette blir et svært godt tilbud til våre ordinære reisende tror jeg dette også vil bli populært for turister, sier Prestbakmo.

Skal betjene de mest trafikkerte avgangene

Bussene vil settes inn på de mest trafikkerte avgangene på linje 100 som går mellom Tromsø og Narvik. Det er plass til 79 passasjerer i hver buss. Denne linjen har plassgaranti slik at det alltid settes opp ekstra buss ved full buss.

- Men det skal naturligvis mer til å fylle en så stor buss sammenliknet med de øvrige som trafikkerer linjen. De øvrige bussene på linjen har en kapasitet på 59 passasjerer, sier Prestbakmo.

Masse ekstrautstyr og komfort

Av utstyret om bord kan nevnes hjertestarter, to barnestoler, to seter med isofix-fester, to sitteplasser for bevegelseshemmede, klimaanlegg som sikrer en jevn og behagelig temperatur i hele bussen, kjøleskap, kaffemaskin, passasjerseter med regulerbar rygg og sideveis regulering og USB-kontakter ved hvert sete.

Miljøvennlig og trygt

Dobbeldekkerne er trygge og stabile busser, som benytter HVO-biodrivstoff, som gir store miljøgevinster både lokalt og globalt. De er bygget marginalt høyere enn ordinære busser, 26 cm høyere, men har kortere lengde, som gjør at vindfanget og det totale arealet som bussen har i værhardt nordnorsk klima blir omtrent som med andre, ordinære busser. Dobbeldekkeren er samtidig om lag to tonn tyngre enn andre busser, og ligger dermed godt og stabilt på veien.

Kontrakten varer til 2028

Linje 100 er en del av kontrakten for Midt-Troms hvor Tide AS er operatør. Kontrakten har en varighet til 30.6.2028 med mulighet for fylkeskommunen til å forlenge i inntil tre år. Kontrakten har en samlet verdi på 1,35 milliarder kroner og inkluderer opsjon.

- Det reiste 117.500 passasjerer med linje 100 i 2018. Sammen med 14 helt nye og flotte regionbusser utgjør de tre dobbeltdekkerne en betydelig satsing på linje 100. Det vil overraske meg om vi ikke vil se en vekst i antall reisende på linjen sier Prestbakmo

Første dobbeltdekker settes i trafikk fredag 15. november på avgangen kl. 16 fra Tromsø.