Fylkestinget vedtok torsdag 14. desember hvilke skredsikringsprosjekter på fylkesvegnettet som skal prioriteres i perioden 2018-2023.

Samferdselsdepartementet har fastsatt fylkesvis fordeling av planleggingsrammen til tilskuddsprogrammet for skredsikring på fylkesvegnettet i perioden 2018 – 2023. I brev fra Statens vegvesen stadfestes det at Troms fylkeskommune får fordelt 466 millioner kroner i 6- årsperioden. Inkl. mva. utgjør dette ca. 550 millioner kroner.

Fylkeskommunen er bedt om å utarbeide et forslag til prioritering av skredsikringstiltak på fylkesvegnettet innenfor planleggingsrammen, i prioritert rekkefølge og med marginalprosjekter innenfor +/ - 20 pst. For hvert tiltak skal det gis en nærmere beskrivelse av tiltaket, med opplysninger om blant annet planstatus, aktuelt tidspunkt for anleggsstart/ gjennomføring og kostnadsoverslag. I tillegg skal det gis en begrunnelse for prioriteringene. Fylkeskommunens frist for å utarbeide forslag er 20. desember 2017.
Troms fylke er skredutsatt og sliter med store utfordringer for å sikre personer og transporter langs vegene våre fra å bli rammet. I desember 2015 fremla Statens vegvesen rapporten «Skredsikringsbehov for riks- og fylkesveg. Nordland – Troms – Finnmark». Rapporten viser med tydelighet i hvilket stort omfang vi er utsatt for skredfare langs vegene – spesielt på fylkesvegene.

Fylkestinget mener det er svært uheldig at fordelingen av skredsikringsrammen foretas med bakgrunn i antall skredpunkter med høy og middels skredfaktor per fylke, og mener at man må legge anslått kostnad for utbedring av skredpunktene til grunn ved fordelingen. Fordelingen innebærer at de fylkene med de største skredutfordringene får alt for dårlig uttelling.

Skredsikringsprogrammet består av følgende prioriterte prosjekter:

  1. Fv 243 Røyrnesbukt
  2. Fv 293 Holmbuktura (varslingsanlegg)
  3. Fv 868 Pollfjelltunnelen sør (skredoverbygg)
  4. Fv 2 Aunfjellet
  5. Fv 848 Seglstein
  6. Fjellskjæringer
  7. Aktiv skredkontroll egnede veger
  8. Fv 347 Arnyøa
  9. Fv 348/349 Aktiv skredkontroll
  10. Fv 83 Målneset
  11. Fv 825 Strætelia
  12. Fv 53 Åsland
  13. Fv 232 Bløtkakesvingen
  14. Fv 862 Bratthesttunnelen, øst
  15. Fv 862 Ersfjord-Steinfjord (Tungeneset)
  16. Fv 862 Svarthollatunnelen, vest
  17. Reserve/uforutsett/kostnadsøkninger
  18. Fv 57 Grøtfjorden
  19. Fv 829 Nødsfjellet

Fylkestinget ber om at Statens vegvesen utarbeider en oversikt over skredsikringsstrekninger og skredpunkter som er egnet for aktiv snøskredkontroll i fylket, innen 1. oktober 2018. Dette for at sak kan nå legges fram for Fylkestinget senest til neste års desembersamling. Vurderingen bør inneholde investeringsmessig kostnadsgevinst ved valg av alternative løsninger, drifts- og vedlikeholdskostnader samt restrisiko.

Fylkestinget legger til grunn at det er åpent for medfinansiering/spleiselag fra kommuner på mindre skredsikringstiltak.

Skredsikring av Singla på Arnøya har i lang tid hatt høy prioritet, men er ikke igangsatt på grunn av høye kostnader. Dette prosjektet har stor betydning for befolkning og næringsliv. Det vises til at Skjervøy kommune nå har åpnet for at det sees på alternative traseer for fv347 utenom det skredfarlige området i Skardalen, og at en legger til grunn at dette utredes nærmere med andre alternative rassikringsprosjekter der. Saken tas opp til behandling når planene foreligger.

Se alle saksdokumentene og det fullstendige vedtaket her.

Høyre og Fremskrittspartiet fremmet et eget forslag i saken, men dette falt.

Vedtaket ble gjort med 25 mot 11 stemmer.

×