Straks starter arbeidene med fortau langs Hagebyveien i Harstad.

Onsdag 10. mai underskrev Troms fylkeskommune ved fylkesordfører Knut Werner Hansen (Ap) under kontrakt med Lemminkäinen Norges anleggsdirektør Stian Andreassen for fortau langs fylkesvei 6, Hagebyveien i Harstad. Dette er neste store delprosjekt i Harstadpakken.

- Dette er en komplisert jobb, fordi den går igjennom et boligstrøk med mange innkjørsler og garasjer, og har mange kabler og ledninger i grunnen. Og nettopp fordi dette er et boligområde med mange folk, er dette et viktig trafikksikkerhetstiltak, som er viktig for oss å få gjennomført, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Totalt fem entreprenører leverte tilbud på fylkeskommunens anbudsutlysning, og Lemminkäinen er nå tildelt oppdraget, til en verdi av i overkant av 69 millioner kroner. Jobben skal være ferdig 30. september 2018.

Kontrakten omfatter bygging av blant annet fortau, holdeplasser for buss, asfaltering av kjøreveg, betongstøttemurer, natursteinsmurer, garasjer, VA-anlegg og veglysanlegg for delstrekninga av Hagebyvegen i Harstad. Arbeidet omfatter også omlegging av elkraft-, tele- og fiberkabler, samt etablering av nytt overvannssystem med gatesluker, sandfangskummer og transportledning for overvann.

Fylkesordfører Knut Werner Hansen signerer kontrakten sammen med Stian  Andreassen, anleggsdirektør i Lemminkäinen Norge

Fylkesordfører Knut Werner Hansen signerer kontrakten sammen med Stian  Andreassen, anleggsdirektør i Lemminkäinen Norge.
Begge foto: Kine Moxness Sandnes, Troms fylkeskommune