Fylkesrådet har tildelt 1,671 millioner kroner til varierte friluftslivsaktiviteter i Troms.

Troms fylkeskommune mottok til sammen 93 søknader fra frivillige lag og foreninger og friluftsråd på større og mindre tiltak, hvorav 80 søknader er imøtekommet med hele eller deler av søknadsbeløpet.

Denne støtten skal gjøre at flere innbyggere tar turen ut i naturen og deltar på aktiviteter som er helsefremmende, trivselsskapende og miljøvennlige. Det store spennet i aktiviteter som får støtte viser at det foregår mye bra rundt om i hele Troms.

Dette er en populær tilskuddsordning, og gjennom tildelingene støttes lokale lavterskeltiltak i hele fylket.

Totaloversikt over fordelingen finner du her.

Nedenfor presenteres noen eksempler på aktiviteter som får støtte:

Regionale organisasjoner

Noen eksempler på tiltak som har fått støtte:

• 4H Troms får til sammen 153.500 kroner i tilskudd fordelt på 5 ulike aktiviteter, leir og kurs i 2018.
  • FNF-Troms får 40.000 kroner til Friluftslivets uke 2018 og 24 000 kr fordelt på ytterligere 3 aktiviteter.
  • Troms orienteringskrets får til sammen 104.000 kroner til leir og tur-orientering.
  • Troms Turlag får til sammen 215.000 kroner til åtte ulike tiltak.

Sør-Troms

Noen eksempler på tiltak som har fått støtte:

• Midtre Hålogaland friluftsråd får 155.000 kroner til tiltakene naturlos, friluftskoler, læring i friluft og ungdom i natur.
  • Harstad Turlag får 75.000 kroner fordelt på 3 ulike tiltak, blant annet lavterskel friluftsaktivitet.

Nord-Troms

Noen eksempler på tiltak som har fått støtte:

• Reinrosa 4H får tilsammen 29.000 kroner fordelt på 4 ulike friluftslivsaktiviteter.
  • Nord-Troms friluftsråd får 110.000 kroner til sammen til 4 ulike tiltak, blant annet Turkassetrimmen Ut i Nord og juleSPREK.

Tromsøregionen

Noen eksempler på tiltak som har fått støtte:

• Frilufslivsgruppa BULA-huset i Balsfjord får 10.000 kroner til sommerleir 2018.
  • Ishavskysten friluftsråd får til sammen 175.000 kroner til bl.a. skoleprosjektet «læring i friluft», friluftsskoler og Turhefter for telltur-turene i Ballsfjord og Karlsøy.
  • Huset oppfølgingssenter Kirkens sosialtjeneste får til sammen 40.000 kroner til Kunsten å gå-prosjektet.

Midt-Troms

Noen eksempler på tiltak som har fått støtte:

• Midt-Troms friluftsråd får til sammen 145.000 kroner til blant friluftsskole, friluftscamp for ungdom og Isfisketur for psykisk utviklingshemmede.
  • NFU Senja lokallag får til sammen 20.000 kroner til friluftsleir for personer med nedsatt funksjonsevne.

Illustrasjonsfoto: Friluftsskolen i Balsfjord 2017. Foto: Tine Marie Hagelin