Robert Julian Hvistendahl og Eirik Abri er tildelt etableringsatelieret for nyutdannede kunstnere.

Troms fylkeskommune lyser hvert år ut kostnadsfritt etableringsatelier for nyutdannede visuelle kunstnere. Ordningen ble etablert i 2014.
Robert Julian Hvistendahl og Eirik Abri er tildelt etableringsatelieret for 2017/2018.

- Troms fylkeskommune har med denne ordningen ønsket å bidra til en spennende utvikling av det visuelle kunstfeltet i fylket, og det har vi lyktes med. Mange av de unge kunstnerne som fikk tildelt etableringsatelieret siden ordningen ble etablert i 2014 er fortsatt i Tromsø og er en del av kunstnerfelleskapet på Troms fylkeskultursenter, som er det største av sitt slag i landsdelen. Troms fylkeskommune er stolt av å kunne bidra til at Troms skal være et attraktivt fylke for unge, kreative mennesker å etablere seg i etter avsluttet utdanning, sier fylkesråden for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Robert Julian Hvistendahl fikk sin mastergrad i samtidskunst fra Kunstakademiet i Tromsø våren 2017. Eirik Abri avsluttet sin bachelorgrad i samtidskunst fra Kunstakademiet i Tromsø våren 2017. Julian og Eirik har tidligere stilt ut sammen på Galleri Nord-Norge under Ilios-festivalen og ønsker begge to å bli igjen i Tromsø etter endt utdannelse. Under samarbeidsprosjektet i Harstad lærte de at de får mye ut av å dele hverandres tekniske og kunstkritiske kompetanse.

Formålet med etableringsatelier er å støtte nyutdannede billedkunstnere og kunsthåndverkere som har som hensikt å etablere seg med sitt yrke i Troms. En intensjon med denne ordningen er at den skal bidra til å skape mer fellesskap mellom nyutdannede kunstnere og etablerte kunstnere ved Troms fylkeskultursenter. Atelier tildeles av romfordelingsutvalget for 1 år om gangen med mulighet for forlengelse.

Romfordelingsutvalget som innstiller tildeling av rom overfor Troms fylkeskommune har bestått av Aslaug Juliussen og Jenny-Marie Johnsen.