4,5 millioner fordeles på 10 ulike bygninger i hele Troms.

Fylkesrådet har nå fordelt årets midler til freda bygninger i privat eie. Det var i år 10 kvalifiserte søknader.

Pengene kommer fra Riksantikvaren, som har tildelt Troms fylkeskommune 4,5 millioner kroner for 2018 til freda bygninger i privat eie. Det er også åpnet for muligheten for å tildele til bygninger som er tilknyttet kystkultur selv om disse ikke er fredet.

Alle de 10 søkerne blir tilgodesett med beløp varierende fra 30.000 kroner og oppover til 1,5 millioner kroner. Bygninger som får tildeling i år er:

Tiltak

Beløp

Gammelnaustet på Stangnes i Tranøy 462.550,-
Skippergata 19 i Tromsø 30.000,-
Naust på Slettnes i Kvænangen       115.938,-
Giævergården i Lyngen                                1.000.000,-
Mellomvegen 130 i Tromsø                                   261.529,-
Fogd Drejersgate 16 i Tromsø                                                   200.000,-
Hovedbygningen på Hamnvik handelssted, Ibestad          166.925,-
Storgata 95 Tromsø                                                                        1.500.000,-
Russefangeleiren på Trondenes, Harstad                              159.000,-
Havnnes handelssted, Nordreisa                                              600.000,-

Beløpene er totalen av (renter, forhåndstilsagn, inndradde midler og ordinær bevilgning)

Tilskuddene går i all hovedsak til tiltak som er i tråd med Stortingets målsetting om at alle freda bygninger i privat eie skal være oppe på et normalt vedlikeholdsnivå (tilstandsgrad 1) innen 2020. Det stilles i tildelingsbrevet strenge krav til at arbeidene skal utføres etter antikvariske retningslinjer og at kvalifiserte håndverkere skal benyttes.  Troms fylke ligger godt an i forhold til landsgjennomsnittet for å nå målsettingen om en normal vedlikeholdsstandard.

- Det er svært bra at eierne får tilskuddsmidler til det gode arbeidet de gjør med å sette disse verdifulle kulturminnene i stand, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Skippergata 19 i Tromsø