På fylkestingssamlingas første dag benyttet ungdommens fylkesråd (UFR) anledninga til å presentere seg selv og sakene de skal jobbe med i tida framover.

Fra tirsdag 12. til fredag 15. desember holdes årets siste samling for fylkestinget i Troms.

I begynnelsen av hver samling i fylkestinget, er UFR invitert til å holde et 20 minutter langt innlegg. Denne gangen var det nyvalgt leder Victoria Figenschou Mathiassen som holdt presentasjonen, hvor hun presenterte samtlige medlemmer i UFR.

UFR består i 2017/2018 av følgende personer:

• Victoria Figenschou Mathiassen (19), leder
  • Martin Gamst Johnsen (19), nestleder
  • Benedicte Bjørnås (17), helseandsvarlig og AU-medlem
  • Hedda Ottarsen Nøstvik (16), utdannings- og næringsansvarlig og AU-medlem
  • Runar Monsen (17), ungdomsråds- og elevrådsansvarlig
  • Oskar Presthaug Rasmussen (17), klima- og miljøansvarlig
  • Carla Braastad Grape (17), nasjonalt og internasjonalt ansvarlig
  • Martine Seipäjärvi Daleng (15), samferdselsansvarlig
  • Ingeborg Gjerdrum Foshaug (15), ansvarlig for kultur og idrett
  • Hermod Bakken (16), 1. vara
  • Nicholas Olsen (16), 2. vara
  • Hedda Konst Josefsen (16), 3. vara
  • Mathias Lilleberg (16), 4. vara

UFR-lederen la også fram ungdommenes prinsipprogram, som består av saker de vil jobbe med det neste året:

Utdanning

• Fremme yrkesfag.
  • Utdanne flere lærere med spisskompetanse innenfor deres respektive fag.
  • Sikre flere lærlingeplasser ved å gjøre det lønnsomt for bedrifter å ansette flere lærlinger.
  • Øke kvoten på gyldig politisk fravær fra 10 dager til 20 dager.
  • Innføre valgfri skole-PC ordning i den videregående opplæringen i Troms.
  • Jobbe for en felles overordnet strategiplan for IKT i den videregående opplæringen i Troms.
  • Innføre en årlig evaluering av det fysiske skolemiljøet på de videregående skolene i Troms, samt avlegge årlig tilstandsrapport.
  • Tett oppfølging og bedre tilretteleggelse for elever med lese-, skrive- og regnevansker.
  • Beholde fraværsgrensa med endringer:
    - Øke fraværsgrensa til 15% fravær.
    - Gi helsesøster myndighet til å dokumentere fravær knyttet til psykisk helse.
    - Gjøre obligatoriske kjøretimer til gyldig fravær.

Næring

• Gjøre det lettere for ungdom å starte opp egne bedrifter ved å gi økonomisk støtte.

Samferdsel

• Å gjøre buss- og båttilbudet bedre og billigere for ungdom generelt i distriktene og byene som har dårlige tilbud.
  • Å jobbe for å senke prisen på ungdom total, enkeltbillett og periodebillett.
  • Være en forkjemper for tog i Nord-Norge.
  • Ungdommens fylkesråd skal jobbe for hjem-for-en-femtilapp i alle kommuner i fylket.
  • Jobbe for selvmordsikring av alle bruer der det tidligere har forekommet selvmordsforsøk.
  • Jobbe for å flytte grensa på hvor mange kilometer unna skolen man må bo for å få skolebusskort i videregående skole ned til 4 kilometer.

Klima og miljø

• Tilrettelegge for syklister.
  • Jobbe for mer miljøvennlige transportmuligheter og styrke satsingen på et grønnere sentrum.
  • Øke prisen på plastposer i hele fylket.
  • Alle skoler i Troms skal være miljøfyrtårn.

Ungdomsråd og elevråd

• Kvalitetssikre og tilby skolering av koordinatorer, og oppfordre kommuner til å ansette koordinatorer som har kompetanse.
  • Oppfølging av ungdomsrådets medvirkning i kommunen for å veilede, følge opp og assistere rådet, samt oppfordre kommunen og administrasjonen til å gjøre det samme.
  • Årlig føre opp rapport over alle rådene.
  • Jobbe for at det er ungdomsråd i alle kommuner og regionråd i alle regioner, samt jobbe for lovpålagt ungdoms- og regionråd.
  • Samarbeide med EO om elevrådsopplæring.
  • Ungdomsrådene eller regionrådene skal delta på skolebesøk for å veilede, promotere og opplyse om organisasjonen.
  • Ungdommens fylkesråd skal arrangere minst ett ungdomsseminar i løpet av perioden i tillegg til ungdommens fylkesting.

• Jobbe for et kulturkort i Troms fylke.

Idrett og helse

• Jobbe for bedre muligheter for inkludering og integrering gjennom kultur og idrett.
  • En bredere skolehelsetjeneste, der elever og lærekandidater får tilbud om minimum en årlig time hos helsesøster.
  • Innføre MOT i alle kommuner i Troms.
  • Innføre årlig temadag om psykisk helse med fagkyndig personell.
  • Jobbe mot retusjert reklame grunnet psykisk helse og kroppspress.
  • Forbud mot retusjert reklame på offentlig eiendom som for eksempel busstopp.
  • Merking av retusjert reklame.
  • Jobbe for bedre idrettstilbud i distriktene, herunder flerbrukshaller og uteanlegg.
  • Jobbe for gratis fritidsaktiviteter for barn og unge samt oppfordre kommuner til å søke barnefattigdomsmidler.
  • Forbedre seksualundervisning og øke fokuset på kjønnsmangfold, legning og seksualitet.

Nasjonalt og internasjonalt arbeid

• Utnytte arenaer som kan bidra til internasjonalt og nasjonalt samarbeid.
  • Knytte flere internasjonale og nasjonale bånd, og styrke de vi allerede har.
  • Jobbe for et kulturelt og politisk samarbeid med ungdommer i Barentsregionen.
  • Invitere ungdomspolitikere fra Barentsregionen og ungdomsrepresentanter fra andre norske fylker, til arrangementer i regi av Ungdommens Fylkesråd.
  • Aktivt bidra i samarbeidet med resten av Norges fylker, med opprettelsen av et nasjonalt medvirkningsorgan for ungdom.
  • Styrke de allerede eksisterende forholdene.
  • Jobbe for en mer lik fordeling av ressurser mellom Nord-Norge og Sør-Norge.
  • Inkludere Svalbard i Barentssamarbeid.
  • Ungdommens Fylkesråd skal jobbe med å stoppe nedprioriteringen av forsvaret i Nord-Norge/Brigade Nord.