Fra tid til annen er påtrykket fra innbyggerne stort for å få en bestemt sak behandlet av fylkestinget, og da er fylkestinget forpliktet til å gjøre nettopp det. Dette kalles innbyggerforslag eller innbyggerinitiativ.


Under fylkestingets samling i desember behandlet politikerne saken «Innbyggerinitiativ «Oppdrettlokaliteter i Karlsøy»», etter at initiativtakerne hadde oppfylt visse vilkår.

Det er fylkesordføreren som administrerer slike henvendelser.


- Her har det norske demokratiet lagt inn en sikkerhetsventil, slik at ei gruppe innbyggere i fylket – definert på minstestørrelse - kan fremme ett «Innbyggerforslag». Hva som kan tas opp er ganske vidt. I fylkestinget har vi ikke hatt mange slike saker. Jeg husker ei i forrige valgperiode. Dersom de formelle kravene er oppfylt lages det sak til fylkestinget, sier fylkesordfører Knut Werner Hansen (Ap).


Retten til å fremme forslag til behandling i fylkestinget kan bidra til å bedre dialogen mellom de politiske partiene/de folkevalgte og velgerne i perioden mellom valg, og være med på å fremme interessen for de avgjørelser og den prosess som skjer i kommunestyret eller fylkestinget. Det er gjerne stor mobilisering rundt enkelte saker lokalt. Tanken er at forslagsretten kan bidra til å kanalisere dette engasjementet inn i det politiske systemet. Ordningen er således ment å skulle fange opp det saksorienterte engasjementet og dermed først og fremst et middel til å ta opp nye saker. På denne måten synliggjøres også innbyggernes engasjement bedre.

Innbyggerinitiativet er hjemlet i kommuneloven:

"§ 39a Innbyggerforslag

  1. Innbyggerne i kommunen eller fylket kan fremme forslag som gjelder kommunens eller fylkeskommunens virksomhet. Kommunestyret eller fylkestinget plikter selv å ta stilling til forslaget dersom minst 2 prosent av innbyggerne står bak forslaget. Likevel er 300 underskrifter i kommunen eller 500 i fylket alltid tilstrekkelig. Kommunestyret eller fylkestinget tar selv stilling til om forslaget gjelder kommunens eller fylkeskommunens virksomhet.
  2. Kommunestyret eller fylkestinget skal ta stilling til forslaget senest 6 måneder etter at det er fremmet. Tidsfristen gjelder ikke dersom forslaget henvises til behandling i forbindelse med pågående plansak etter plan- og bygningsloven. Forslagsstillerne skal skal informeres om de avgjørelser som treffes og de tiltak som gjennomføres som følge av forslaget.
  3. . I samme valgperiode kan det ikke fremmes forslag dersom dette har
    a. samme innhold som et tidligere forslag fremmet etter denne bestemmelse, eller
    b. samme innhold som en sak som er behandlet av kommunestyret eller fylkestinget i løpet av valgperioden. Kommunestyret eller fylketinget tar selv stilling til om forslaget omfattes av bokstav a eller b.
  4. Et forslag som er fremmet etter reglene i denne paragraf og som blir nedstemt i kommunestyret eller fylkestinget, kan ikke påklages med mindre dette følger av andre regler."


Fylkestinget (og også kommunestyret) plikter altså selv å ta stilling til et forslag som gjelder fylkeskommunens (eller kommunens) virksomhet, dersom minst 2 prosent av innbyggerne, alternativt 300 i kommunen eller 500 i fylket, står bak forslaget.

Nettportalen minsak.no  gjør det mulig å både foreslå saker og samle underskrifter. Er det nok underskrifter, må kommunestyret / fylkestinget behandle saken.

Les mer om innbyggerforslag på regjeringens nettsider.

×