Den nyvalgte lederen i ungdommens fylkesråd er stolt og ydmyk over sin nye rolle.

Ingeborg Gjerdrum Foshaug (16) fra Målselv ble i begynnelsen av november valgt inn som leder i ungdommens fylkesråd i Troms.

- Det føles ganske sykt at jeg som 16-åring skal få den tilliten. Jeg føler meg veldig ung for dette, men samtidig tror jeg det skal gå bra, sier Gjerdrum Foshaug.

Hun er ikke uerfaren når det kommer til ungdomspolitisk arbeid. Hun har allerede vært medlem av ungdommens fylkesråd et år, og har tidligere sittet i både kommunale og regionale ungdomsråd.

Samarbeid med Nordland og Finnmark

Det nye ungdommens fylkesråd har mange spennende oppgaver foran seg.

- Det er mye å se fram til. Jeg gleder meg spesielt til å fortsette samarbeidet med ungdomsrådet i Nordland, og å få til å samarbeide med Finnmarks ungdomsråd. Nå som fylkeskommunene skal slås sammen er det viktig at vi samarbeider, sier lederen, og legger til:

- Jeg gleder meg også til å tale i desembertinget. Der er det vanlig å introdusere det nye rådet og de ulike ansvarsområdene, forklarer hun.

Flere hjertesaker

Selv har Gjerdrum Foshaug flere hjertesaker.

- Jeg er veldig kulturinteressert, så det blir viktig for meg å fortsette å jobbe for kulturkort for ungdommer i Troms. Jeg er også opptatt av å få på plass lavterskeltilbud innen kultur og idrett for alle unge i Troms, fordi jeg mener det er viktig at alle ungdommer får mulighet til å delta på slikt, sier hun.

Distriktene leverer

Med Ingeborg Gjerdrum Foshaug på plass i lederstolen, er hun med det den andre kvinnelige lederen av UFR på rad. I forrige periode var det Victoria Figenschou Mathiassen (20) fra Skjervøy som var leder.

- Det er jo ganske kult at vi begge kommer fra distriktskommuner og er damer, sier hun.

Slik er sammensetninga av denne periodens ungdommens fylkesråd:

• Ingeborg Gerdrum Foshaug (leder) (16, Målselv)
  • Ottar Opsal (nestleder) (15, Harstad)
  • Martine Seipäjärvi Daleng (15, Salangen)
  • Hedda Konst Josefsen (Sørreisa)
  • Hedda Ottarsen Nøstvik (16, Tromsø)
  • Oda Kristine Johansen Fossvoll (16, Nordreisa)
  • Markus Haraldsvik (15, Dyrøy)
  • Ole Martin Melbør Nygård (15, Harstad)
  • Ulrik Johan Jakobsen (17, Tromsø)
  • Yonas Laghmani (1. vara) (17, Gratangen)
  • Einar Postmyr Mathisen (2. vara) (18, Tromsø)