Jan Olsen i Kystverket og 29  kolleger fra Troms og Finnmark møttes nylig for å få faglig påfyll og møte hverandre ansikt til ansikt.

Akvakulturforvaltningen i Troms og Finnmark var 24.-25. november samlet i Tromsø for å diskutere aktuelle faglige problemstillinger. Dette har vært et årlig arrangement siden 2010. Årlig har fylkeskommunene innkalt statlige sektormyndigheter innenfor forvaltning og tilsyn med akvakultur til slike møter. I år var første gang at Troms og Finnmark fylkeskommuner inviterte til et felles arrangement, kalt «Samarbeidsforum nord».
Dette har sammenheng med at flere av sektormyndighetene har en geografisk inndeling som omfatter begge fylkene, og at Troms og Finnmark fylkeskommuner tidligere i år har inngått en samarbeidsavtale om akvakulturforvaltningen

Foruten felles faglige problemstillinger, ble selve forvaltningsmodellen for akvakultur og framtidas utfordringer diskutert. Det var enighet om å iverksette konkrete tiltak for å bedre dialogen og samarbeidet mellom de ulike myndighetene. Dette for å gjøre akvakulturforvaltningen som helhet bedre rustet til jobben som skal gjøres.

I tillegg til faglig påfyll og diskusjon, er det også viktig å bli kjent med hverandre slik at terskelen for å ta kontakt blir lavere.

- Slike samlinger er absolutt nyttige, vi får nyttig innblikk i de andres fagfelt, større forståelse om hva andre jobber med og hvem som gjør hva. Vi har felles interesser med felles forvaltningsmessige grunnprinsipper, som etterrettelighet og likebehandling, sier Jan Olsen, som er seniorrådgiver innen plan og forvaltning i Kystverket.

Havbruksnæringen i nord er i vekst og fagmiljøene er opptatt av at forvaltningen skal klare å holde tritt med utviklingen gjennom en effektiv og samordnet forvaltning som utøver kvalitativt god saksbehandling.