Fylkesrådet i Troms mener den nye regionen i nord bør hete «Troms og Finnmark fylkeskommune».

Fylkesrådets forslag skal opp til behandling som sak 91/17 under fylkestingets samling, som starter tirsdag 17. oktober og varer ut uka.

Her finner du hele sakslista med tilhørende dokumenter for fylkestingets samling i oktober.

Fylkesrådet mener at Troms og Finnmark fylkeskommune er et godt navn, fordi det er gjenkjennelig og pedagogisk. Navnet viser at de samme geografiske områdene består. Fylkesrådet tilrår at navnet skrives på norsk, samisk og kvensk.

I begynnelsen av juni vedtok Stortinget at Troms og Finnmark fylkeskommuner skal slås sammen fra 1. januar 2020. I slutten av oktober møtes de to fylkestingene til et felles møte i Kirkenes. Her vil blant annet navnet på den nye regionen og antall medlemmer i det nye fylkestinget være tema.

Fylkestinget i Troms foreslår at det skal være 57 representanter i et felles fylkesting. Troms har i dag 37, mens Finnmark har 35.

Mens Troms mener at det nye navnet bør være "Troms og Finnmark fylkeskommune", har fylkestinget i Finnmark allerede vedtatt at de mener at "Finnmark" er det nye navnet. Fylkestinget i Finnmark går i tillegg inn for at det skal velges like mange medlemmer fra Finnmark og Troms i fellesnemnd, og at hovedsetet/administrasjonen skal legges til Vadsø, som er fylkeshovedstaden i Finnmark i dag. Fylkestinget i Troms vedtok i 2016 at regionens administrasjonssenter skal være Tromsø.

Finnmark fylkesting har også vedtatt at den nye regionen skal styres etter formannskapsmodellen. Troms har i dag et parlamentarisk system.