En felles nasjonal læringsarena www.kslaring.no som eies av KS, er utviklet på vegne av kommunesektoren. Den er utviklet i verktøyet Moodle – og her skal man kunne legge ut arrangementer/fagdager og nettkurs/eLæringskurs.

I dag benytter Troms fylkeskommune Kursportalen som ligger på Ansattportalen. Her registreres fylkeskommunale kurs/fagdager (fysiske arrangementer) med påmelding. Denne kursportalen utgår 1.1.17 og fra samme dato overtar KS Læring. Før den dato må kursopprettere sette seg inn i hvordan arrangement skal opprettes. På www.kslaring.no under Hjelp/Brukerveiledninger ligger det ulike veiledninger og videosekvenser for de som skal opprette arrangement og for de som skal melde seg på et arrangement.

I tillegg skal KS læringsarena benyttes til nettkurs for å oppnå en bedre:

• Deling av kunnskap/kompetanse internt i fylkeskommunen hvor du kan ta nettkurs uavhengig av tid og sted, eks. nyansattkurs, Officekurs, ESA osv
  • Deling av kunnskap/kompetanse mellom kommuner/fylkeskommuner ved å gjenbruke andres nettkurs
  • Kompetansestyringsverktøy – sette opp pålagte kurs og følge med om bruker tar disse kursene.

Utforming av fylkeskommunale nettkurs vil bli prioritert i 2017. Et prosjekt vil bli etablert og aktuelle tema for nettkurs kartlagt, utformet og presentert på vår nye læringsarena.

Pålogging til KS Læring har inntil nylig vært via Min ID eller Bank ID, men IT-senteret har nå gjort klart for Single Sign On (SSO) pålogging. Lenken bak dagens kursportal vil bli endret når SSO er på plass.

Liv Føre
Prosjektleder KS Læring Kursportal