Cecilia Sundberg er arkitekt og ansatt som spesialrådgiver i bygningsvern ved kulturetaten.

Der skal hun være med på å ta vare på de fredete bygningene i fylket i samråd med de som eier eller forvalter bygningene.

- Fra 1. januar 2020 blir det overført flere oppgaver fra Riksantikvaren til fylkeskommunene/regionene, og vi ser fram til å sette oss inn i de nye oppgavene og nytt regelverk, forteller Cecilia.

Cecilia kom nå fra stilling som prosjekterende arkitekt i Norconsult AS.

- Før det har jeg arbeidet ved flere av de mindre arkitektkontorene her i Tromsø.

Gøteborgjenta Cecilia har bodd i Tromsø i to perioder, til sammen 11 år.

- Jeg er sammen med en Tromsømann og har derfor deler av familien her, forteller hun.

Hun holder seg i form med turer i det fri, både skiturer og gåturer er kjempefint.

- Jeg holder også på med keramikk, liker både å eksperimentere og å lage bruksgjenstander.

På Tromskysten har de eget verksted, hvor man både kan produsere og møte andre keramikere til inspirasjon og glede.

Arkitekt i Tromsøbyen, hva tenker du?

- Det har vært stor utbygging på ganske kort tid. Tromsø er en flott by, men jeg savner noen kvalitetskrav i planer og utbygging, for eksempel på hvordan møter mellom gammel og ny bebyggelse skal håndteres, sier Cecilia til slutt.

Ta godt imot Cecilia i fylkeshuset