Neste uke starter Troms fylkeskommune byggingen av ny bru der fylkesvei 155 Seljeskogveien krysser over Skårvikelva i Salangen kommune.

-        Med de stramme økonomiske rammene Troms fylkeskommune har, er det bra at vi likevel klarer å prioritere noen nødvendige tiltak som dette, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Brua som krysser Skårvikelva er moden for utskiftning, og Troms fylkeskommune har derfor bevilget penger til å bygge en ny bru rett i nedkant av dagens bru. Hovedentreprenør for arbeidet er altafirmaet HAK AS, og kontraktssummen er på 9,4 millioner kroner eks. mva. Underentreprenør er Rognmo Graveservice AS fra Målselv.

Den nye brua får en totallengde på 21 meter og en kjørebredde på 7,5 meter. I tillegg til bru skal det også anlegges ny veg på begge side av ny bru, ca. 70 meter før brua og ca. 110 meter ovenfor brua.

Troms fylkeskommune er vegeier, og Statens vegvesen bygger og utfører på vegne av fylkeskommunen. Prosjektet starter opp 13. august og skal være ferdig innen midten av november. I forbindelse med grunnarbeidet vil det i ukene 34-38 bli nødvendig med noe sprengningsarbeider. Beboere i nærheten vil varsles før sprenging.

I hele anleggsperioden vil trafikken passere på en midlertidig veg forbi anleggsstedet. Denne omkjøringsvegen blir litt smalere enn hovedveien og trafikantene oppfordres til å ta hensyn og avpasse farten etter forholdene.