Tromsø er første by i landet som kombinerer inngangsbilleter og bussbilletter i ett elektronisk reisekort.

Reisekortet kan leses av hos samtlige partnere i samarbeidet, og vi presenterer her en helt ny fellesbillett som er kommet i stand som følge av et unikt samarbeid mellom Troms fylkestrafikk og reiselivsaktører i Tromsø.

- Samarbeidet har resultert i at vi nå kan tilby «Tromsøpasset» til alle som ønsker å besøke et utvalg av byens mest spennende attraksjoner til svært rabatterte priser og samtidig ha inkludert bussbilletten i prisen, forteller fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Med Tromsøpasset kan du reise så mye du vil med bybussene i 48 timer og besøke Fjellheisen, Ishavskatedralen, Polaria, Tromsø museum, Polstjerna og Polarmuseet.

- Tromsøpasset gir innbyggerne og besøkende i Tromsø en fantastisk mulighet til å reise enkelt samt besøke de flotte severdighetene som Ishavsbyen tilbyr, sier en fornøyd fylkesråd.

Voksne kan kjøpe Tromsøpasset for 399 kroner, og prisen for barn og honnør er 199 kroner.

- Det har vært viktig for oss å samle en rekke av de største attraksjonene slik at vi skulle få i stand en felles billett som kan være interessant for både innbyggere og turister. Vi er veldig glad og stolt av å kunne presentere et så sterk produkt når vi først lanserer verdens aller første Tromsøpass, sier Prestbakmo, og fortsetter:

Dersom Tromsøpasset får god respons, er dette konseptet noe fylkeskommunen ønsker å se på også i andre deler av Troms.

- Det er viktig at det offentlige og næringslivet står sammen om å utvikle hele Troms som en attraktiv region, både for innbyggerne og besøkende. Samarbeidet vi nå har startet i Tromsø er vi svært stolte av og slike kombinasjoner vil være med på å berike både samferdsels og reiselivstilbudet i Troms, sier fylkesråd Ivar B. Prestbakmo.