Finnmark fylkeskommune har valgt å bryte forhandlingene med Troms fylkeskommune.

Tirsdag 28. og onsdag 29. november har forhandlingsutvalgene i Troms og Finnmark fylkeskommuner vært samlet for å forsøke å komme til enighet om en rekke viktige punkter om regionreformen. Stortinget har vedtatt at de to fylkeskommunene lengst nord i Norge skal slås sammen til én region. Intensjonen var at forhandlingsutvalgene skulle enes om ett forslag som skulle legges fram for de respektive fylkestingene i desember.

Forhandlingsutvalgene har hatt totalt tre forhandlingsrunder på tre uker, og det var på tampen av den siste runden at Finnmark fylkeskommune valgte å bryte forhandlingene. De mener avstanden er for stor på nåværende tidspunkt, til å komme til enighet.

- Vi må beklageligvis konstatere at det ble for kort tid til å avklare alle spørsmål, og avklare om det var mulig å finne en felles forståelse for veien videre innen tidsfristen for fylkestingets samling gikk ut. Nå får vi puste litt før vi drøfter hvordan veien videre kan bli, sier fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap).

Fem politikere fra hver av de to fylkeskommunene utgjør forhandlingsutvalgene. Fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap) leder delegasjonen fra Troms, som ellers består av resten av fylkesrådet; nestleder Ivar B. Prestbakmo (Sp, fylkesråd for samferdsel), Sigrid Ina Simonsen (Ap, fylkesråd for kultur og næring), Ane-Marthe Sani (KrF, fylkesråd for plan og økonomi) og Roar Sollied (V, fylkesråd for utdanning).

Fylkesordfører Ragnhild Vassvik (Ap) leder delegasjonen fra Finnmark, som ellers består Geir Ove Bakken (Ap, leder av hovedutvalget for kultur, folkehelse og samferdsel), Johnny Ingebrigtsen (SV, leder av hovedutvalget for kompetanse), av Arne Liaklev (MDG) og Lise Svenning (H).