Brage (20) er ny BRYC-representant for Troms

20-åringen Brage Bolstad-Andreassen skal fremover representere Troms i Barents Regional Youth Council (BRYC).

BRYC, Barents regionale ungdomsråd, ble etablert i 2004 for å fremme det å leve og bo i nord. Rådet består av 15 medlemmer fra Norge, Sverige, Finland og Russland, og Brage Bolstad-Andreassen har nylig kommet inn som representant fra Troms.

Sammen med Jone Måsøy fra Nordland og Michael Krotov representerer han Norge i rådet.

- Jeg er en skikkelig Nord-Norges-patriot, så jeg gleder meg veldig til å ta fatt på denne rollen, forteller Bolstad-Andreassen.

Klar for Arctic Frontiers

Hans første oppgave som «BRYCer» er å delta på konferansen Arctic Frontiers i Tromsø, og deretter i de møtene som BRYC arrangerer og tar del i i løpet av året.

- Jeg gleder meg til Arctic Frontiers, for å få sett det arktiske spekteret i regionen. Videre gleder jeg meg til å bli bedre kjent med BRYC og Barentssekretariatet, for å få et bedre innblikk i «det store bildet» her vi bor, sier han.

Interessert i fiskeri

Til daglig er Bolstad-Andreassen sersjant i Forsvaret på Setermoen. Til høsten er han ferdig der, og håper da å komme inn på Fiskerihøyskolen.

- Jeg har gjennom hele livet hatt stor iver etter å engasjere meg innen lokalmiljøet, politikk, omsorg og så videre, og ser fram til å fortsette engasjementet mitt i BRYC, sier han og fortsetter:

- Jeg har en særlig interesse innen fiskeri, så jeg vil nok fokusere en del på det i min periode i BRYC. Fiskeri er viktig for så mange i Nord-Norge, og selv små endringer innen dette feltet får store konsekvenser for enkeltpersoner. Slik synes jeg er interessant å se nærmere på, sier han.