Reistadløpet skal i år legge enda bedre til rette for tilskuere og næringsliv, med støtte fra fylkesrådet i Troms og Statskog.

Fylkesrådet og Statskog har innvilget inntil 250.000 kroner til prosjektet Reistadløpet 2018 – Visma Ski Classics. Pengene skal brukes til å utvikle løpet videre som et event ikke bare for deltakerne, men også for tilskuere og næringsliv.

Reistadløpet er et av Norges mest tradisjonsrike turrenn på ski og går fra Setermoen til Bardufoss. Løpet ble fra 2017 en del av Ski Classics, langløpenes verdenscup, sammen med andre kjente langløp som Marcialonga, Vasaloppet og Birkebeineren. Ved hjelp av tilskuddet skal det utvikles markedsplasser med boder og stands for promotering langs løypa, slik at næringslivet gjennom salg og markedsføring kan bidra til å skape stemning for deltakerne og tilskuere. Reistadløpet blir sendt direkte på TV i vel 80 land, og NRK har de nasjonale rettighetene. Løypa går gjennom vill natur og vil vise fram regionen gjennom flotte TV-bilder.

- Gjennom prosjektet vil næringslivet, kanskje reiselivet spesielt, få etablert arenaer hvor de kan møte kunder, samarbeidspartnere, drive salg og markedsføring - en tilstedeværelse som vi er overbevist vil gjøre Reistadløpet enda mer attraktivt for både deltakerne, tilskuer og partnere, sier fylkesråd for kultur og næring ,Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Prosjektet Reistadløpet 2018 – Visma Ski Classics er det første prosjektet som får tilskudd over Statskog-ordningen etter at Troms fylkeskommune og Statskog på nytt har forlenget samarbeidsavtalen mellom partene. Avtalen skal styrke arbeidet med næringsutvikling, folkehelse og friluftsliv i kommuner der Statskog er grunneier. Satsingsområdene for midlene er bedre folkehelse gjennom tilrettelegging og stimulering for friluftsliv, tilrettelegging for økt satsing på naturbasert reiseliv og næringsvirksomhet i og i tilknytning til Statskogs arealer og i verneområder spesielt, tiltak innenfor skog- og trebearbeidende virksomhet, prosjekter som støtter bygdeutvikling, tiltak innenfor miljøvennlig energiproduksjon, prosjekter der skog og natur inngår i ulike former for tjenesteytende virksomhet, og prosjekter innenfor mineral og naturstein.

- For å lykkes med næringsutvikling er evnen til samarbeid avgjørende. Det er derfor ekstra gledelig at vi har fått på plass den videre avtalen med Statskog med varighet ut 2020, og at vi sammen kan bidra til å videreutvikle viktige aktører som Reistadløpet. At vi samtidig får profilert den fantastiske regionen vår i et enormt nedslagsfelt er jo bare helt fantastisk og noe hele regionen tjener på, avslutter fylkesråd Simonsen.