Elevene ved den norsk-russiske skolen i Murmansk har vært på Troms-besøk.

Gjennom et samarbeid mellom Troms fylkeskommune og utdanningsmyndighetene i Murmansk, får elever fra hele Norge muligheten til å gå vg3 studiespesialiserende ved den norsk-russiske skolen i Murmansk. I samme klasse går 10 norske og 10 russiske elever, der undervisninga foregår på engelsk, russisk og norsk. Med en liten klasse får man et lite og svært godt læringsmiljø med god individuell oppfølging fra lærer.

Nå har elevene i denne klassen vært på besøk i Troms. Her har de fått en smakebit på hva Tromsø og Troms har å by på. Et besøk på Fylkeshuset var selvsagt.

Her møtte de fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V), og utdanningssetatens Renate Thomassen og Bjørn-Inge Thomasjord.

- I ei tid der vi enkelt kan komme i kontakt med hverandre via digitale hjelpemidler, vil kanskje noen spørre seg hva som er vitsen med å ha en slik norsk-russisk skole i Murmansk. Svaret på det er det er noe helt eget med å kunne ha daglig kontakt og omgang med andre. Skolene i Troms har flere prosjekter der man samarbeider med utenlandske skoler, og det vanlige er da at man drar på et besøk i noen dager, og så reiser hjem igjen. Det er vel å bra, men det vi driver med i Murmansk, med lengre opphold og kontinuerlig kontakt skaper varig vennskap og samarbeid, og det er det unike og ideelle her, sier Sollied.

Neste år er det ti år siden den norsk-russiske skolen i Murmansk ble etablert. Den gangen var det kun fem elever fra hvert av de to landene som gikk i klasse sammen, og kun elever fra Troms som kunne søke. I 2012 ble dette utvidet, og nå er det plass til 10 norske elever fra hele landet ved skolen.

Norsk-russisk skole

• Et landsdekkende tilbud for elever på vg3 studiespesialiserende
  • Kongsbakken videregående skole i Tromsø har det administrative ansvaret for skolen, som er et samarbeid mellom Troms fylkeskommune og utdanningsmyndighetene i Murmansk.
  • Eneste norske skoletilbud i Russland på videregående nivå.
  • Klassen er lokalisert ved Gymnas nr. 1, som har 800 elever fra 1. til 12. klasse. Skolebygget er av litt eldre standard, med kantine, gymsal, musikkrom, bibliotek og auditorium med scene.
  • Som en norsk videregående skole i Russland får elevene norsk generell studiekompetanse ved bestått skoleår.
  • Les mer om skolen her.