Troms fylkeskommune har et overordnet ansvar for å formidle søkere til læreplass, slik at de kan få gjennomført den praktiske delen av opplæringa som kreves for å oppnå fag- eller svennebrev.  Nå kan man på fylkeskommunens hjemmeside, utdanningsetaten, få full oversikt over antall søkere fra Troms uten kontrakt per programområde, samt avgiverskole og heimkommune.

Oversikten finner du via denne lenken, under "Oversikt over søkere til læreplass uten kontrakt".

Dermed får aktuelle bedrifter og kommuner raskere oversikt gjennom en fortløpende oppdatert oversikt. Så kan de ta direkte med skolen søkeren kommer fra, relevant opplæringskontor, eller utdanningsetaten.

-Vi gjør en rekke tiltak for å få flere lærekontrakter, og vi ønsker kontrakter på plass så tidlig som mulig, slik at lærlingen skal kunne starte så snart som mulig etter sommerferien. Fylkeskommunen er også klar til å vurdere godkjenning av nye lærebedrifter som måtte melde seg. Det er et godt samspill mellom bransjene, opplæringskontoret, skolene og etaten som gjør at vi kan sertifisere flere som fagfolk. Og vi trenger flere kompetente hoder og hender for en landsdel i vekst, sier fylkesråd for utdanning i Troms, Roar Sollied (V).