Troms fylkeskommunes prosjekt Transfer Barents har fått 500.000 kroner i støtte fra BarentsKult. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom de tre nordnorske fylkeskommunene og flere russiske partnere i Murmansk, Arkhangelsk og St Petersburg. Troms fylkeskommune leder prosjektet. Transfer Barents er et kunnskapsoverføringsprogram, og en inkubator for nye ideer og fremtidig norsk-russisk samarbeid innenfor visuell kunst.

- Videreutvikling av nettverksprogrammer for profesjonelle aktører innenfor det visuelle kunstfeltet er et av de prioriterte feltene i våre samarbeidsavtaler med de russiske fylkene, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap), og fortsetter:

- Våre tidligere samarbeidsprosjekter har hatt store ringvirkninger i kunstfeltet Barentsregionen, og resultert i nye norsk-russiske kunstprosjekter. Med støtten fra BarentsKult vil Transfer Barents løfte det norsk-russiske samarbeidet innenfor visuell kunst et steg videre.

Transfer Barents er et kunnskapsoverføringsprogram, og en inkubator for nye ideer og fremtidig norskrussisk samarbeid. Programmet vil støtte kunstnerdrevne initiativer - residenser, gallerier, workshops og andre typer programmer for kapasitetsbygging, og utvikling av kunstkritikk og kreativ skriving om kunst generelt fra et lokalt og regionalt perspektiv.

Styrking av norsk-russisk samarbeid og tilrettelegging for felles deltakelse i internasjonale prosjekter som kan finne sted i Barentsregionen er en viktig del av arbeidet med Transfer Barents.

Bildet: Felles norsk-russisk deltakelse på konferansen til Office For Contemporary Art Norway (OCA) i juni 2016, Longyearbyen. Foto: Oleg Samoylov