Med snorklipping, taler og høytidelig markering ble nye Bardufoss videregående skole offisielt åpnet fredag 9. november.

Bygget har vært i bruk siden i skolestart i høst, og både lærere og elever er tilfredse med å kunne bruke det nye bygget. Skolen strekker seg over tre etasjer og nesten 8.000 m2.

Her er det med andre ord godt med plass, for en skole som er rustet til å takle morgendagens utfordringer.

Løser kompetansebehov på innlandet

- Nye Bardufoss videregående skole er en ny organisasjon som løfter fram noen av de viktige programområdene for kompetansebehov på innlandet, særlig for Forsvaret og idretten, og innenfor håndtverk og filmproduksjon, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V), og fortsetter:

- Nye Bardufoss vgs er også et moderne bygg, som ivaretar nye krav til arbeidsforhold, til energisparing og miljø, og utforminga inviterer til tettere samkvem mellom alle deltakere i skolehverdagen. Dette blir bra!

Framtidsrettet bygg

Skolen er oppført som et passivhus, og erstatter skolebyggene på Sundlia og på Høgtun. Dette medfører en betydelig arealreduksjon, og dermed også lavere driftskostnader. Blant annet vil strømbruken i det nye bygget være betydelig lavere. Tidligere brukte de to skolene 5.500 kilowattimer strøm i året, mens den nye skolen skal kunnedriftes på kun 500 kilowattimer. Det representerer en betydelig reduksjon i driftskostnadene.

Kostnadsramma for hele prosjektet for nye skole på Bardufoss er på 319,2 millioner kroner.

Prosjektet har til dels vært utfordrende, da det har vært flere problemområder som det har vært tidkrevende å få løst. Her nevnes setninger i grunnen, innvendige vegger og taklekkasjer.

Tilstede på åpninga av skolen var politisk og administrativ ledelse i Troms fylkeskommune, i tillegg til ordførerne i Målselv og Bardu kommuner, entreprenører, samarbeidspartnere, lærere og elever.

Bardufoss vgs på Rustahøgda

Bardufoss videregående skole

• Flyttet høsten 2018 inn i nytt bygg på Rustahøgda, etter sammenslåing av Høgtun videregående skole og Bardufoss videregående skole.
  • Består av 10 studieretninger + voksenopplæring.
  • Har 453 elever og 119 ansatte – 74 av disse er lærere.
  • Ledes av rektor Michael Erstad.

elever ved Bardufoss vgs