Minner om søknadsfristen 1. mars.

Er du skjønnlitterær forfatter med idé til et bokprosjekt, men mangler tid til å gjennomføre ideen? Nå kan du søke arbeidsstipend på 100.000 kroner for å få frigjort tid.

Da arbeidet med Nordnorsk litteraturstrategi skulle igangsettes kom det klar melding fra forfatterne: Hvis det skal skrives litteratur i Nord-Norge så trenger vi tid til å skrive. Dermed ble et arbeidsstipend på 100.000 kroner etablert av Landsdelsrådet for kultur i Nord-Norge da de la frem Nordnorsk litteraturstrategi for fylkestingene.

Kriterier for å få arbeidsstipendet er at forfatteren skal skrive skjønnlitteratur, du skal være bosatt i Nord-Norge, du skal være aktiv skrivende forfatter og du må enten være innkjøpt av Norsk kulturråd eller medlem i en forfatterorganisasjon.

Landsdelsrådet for kultur i Nord-Norge består av øverste politisk ansvarlige for kultur i Finnmark, Nordland og Troms fylkeskommuner.

Fylkesbibliotekene i Nordland, Troms og Finnmark har ansvaret for å gjennomføre Nordnorsk litteraturstrategi, og i første omgang er det Finnmark fylkesbibliotek som har sekretariatsfunksjonen. Søknadsskjema finner du på Finnmark fylkeskommunes hjemmesider.

Kontakt Landsdelsrådet for kultur i Nord-Norge:

Sigrid Simonsen, Troms - sigrid.ina.simonsen@tromsfylke.no  - tlf. 909 55 070

Kontakt sekretariat for Nordnorsk litteraturstrategi, Finnmark fylkesbibliotek:

Sunniva Knutsen - tlf: 901 32 043