Kjøp av varer fra utlandet

Nytt i 2017!

Fylkeskommunen har fra 2017 fått ansvar for å beregne, rapportere og betale merverdiavgift også på varekjøp fra utlandet (import).

Fylkeskommunen får ikke lenger faktura på innførselsmerverdiavgift fra Tolletaten eller den som frakter varen. Mva-grunnlaget og merverdiavgiften er heller ikke oppgitt i tolldeklarasjonen lenger.

Fylkeskommunen må selv beregne avgiftsgrunnlag og avgift ut fra opplysninger i tolldeklarasjonen. Dette gjør Økonomisenteret.

• For å få dette til er vi avhengig av at du merker alle fakturaer som gjelder kjøp av varer eller tjenester fra utlandet med mva-kode T.

Med dette som utgangspunkt vil vi sørge for å beregne, bokføre og melde riktige beløp på ny skattemelding for merverdiavgift.

• Merk at dette gjelder også om det er kjøp av varer fra utlandet betalt til norsk konto (uten merverdiavgift), og at tjenestekjøp inkluderer annonser på facebook, kjøp av apper, musikk mm. fra for eksempel Apple Store o.l.
  • Merk deg også at alle bilag (for eksempel belastninger via bedriftskort) skal dokumenteres ved underbilag.