Budsjett 2019 og økonomiplan 2019-2022

I det siste budsjettet og den siste økonomiplanen til Troms fylkeskommune er det prioritert å finne midler til å gjennomføre regionreformen, fylle samfunnsutvikler rollen og investere for fremtiden. Fylkesrådet styrker investeringer knyttet til både samferdsel og utdanning med 4 milliarder kroner. Det er funnet rom for Langsundforbindelse, tunnelsikkerhet og ny videregående skole i Harstad. Og Ishavsbyen vgs realiseres i tråd med fylkestingets vedtak.

Fylkesrådet vurderer arbeidet med å bygge en ny fylkeskommune som krevende for organisasjonen, både kapasitetsmessig for de involverte ansatte og økonomisk. Som følge av regionreformen fjernes vedtatt innsparing i 2019, på til sammen 31,2 millioner kroner, og vedtatt innsparing 2020 fjernes delvis i 2020.

For å finne rom for investeringer og handlingsrom på driftssiden, har fylkesrådet funnet det nødvendig å redusere avdragene på lånegjelden slik at avdragsprofilen legges ned mot lovens minimum. Det brukes også av oppsparte midler for å få til nødvendige satsinger. Det legges inn utbytte på 30 mill. kroner fra Troms kraft AS fra og med 2021.

Fylkestingssak 91/18 Budsjett 2019/økonomiplan 2019-2022 er å finne under «Snarveier» til høyre på siden.