Digital forsendelse

IT-senteret har etablert KS sin SvarUT-løsning integrert med fylkeskommunens sakarkivsystem ESA, dvs. digitale brev skal erstatte papirbrev. SvarUT er en sentralisert løsning for digital utsending av vanlig brevpost fra fylkeskommunen i et elektronisk format. SvarUT loggfører, overvåker og kontrollerer selve utsendelsen/ekspederingen av den digitale posten.

Løsningen stiller ikke krav til hvor eller hvordan innbyggeren ønsker å arkivere sin digitale post. Difi har på vegne av offentlig sektor inngått kontrakter med Posten Norge (Digipost) og Post Danmark (e-Boks) om levering av Sikker digital postkasse.  Innbyggerne vil få tilbud om sikker digital postkasse i løpet av sommeren 2015. Altinn har allerede i dag en godt utviklet postbokstjeneste som næringslivet og offentlig sektor plikter å benytte ved sending og mottak av post.

Mottaker vil få beskjed via SMS eller epost at brev er mottatt i deres digitale postkasse. De som ikke ønsker å få dokumenter digitalt fra offentlig sektor og næringslivet, må reservere seg i Kontakt- og reservasjonsregisteret (register over innbyggernes kontaktinformasjon og reservasjoner). Hvis du derimot aldri har vært inne i Altinn (næringslivet og offentlig sektor sin digitale postkasse) og lest f.eks. selvangivelsen, så er du reservert. Hvis du derimot har vært inne i Altinn, så er du registrert som en digital innbygger og vil motta post i Altinns digitale postkasse (innboksen din i Altinn).

SvarUT-løsningen ble satt i produksjon 23.02.15. Neste fase blir å se på hvordan vi skal motta forsendelser digitalt direkte i vårt sakarkivsystem (SvarInn).

 

×